Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Aboneaza-te la newsletter
close

Acreditarea renar a laboratoarelor

Autor: Meat MIlkjoi, 31 ianuarie, 2013

Asociatia de Acreditare din Romania (RENAR) este asociatie nonguvernamentala, fara scop lucrativ, constituita in baza legii 24/1924, cu modificarile ulterioare, personalitatea juridica fiindu-i recunoscuta in 7 august 1990, ca organism unic de acreditare. In prezent, functioneaza sub coordonarea Ministerului Economiei, in temeiul OG 23/2009 si a prevederilor Regulamentului (CE) 765/2008. Un organism de evaluare a conformitatii (OEC) poate aplica pentru obtinerea acreditarii; RENAR acrediteaza organizatii care efectueaza incercari (inclusiv analize medicale), etalonari, certificari s.a.

Inscriere, vizita preliminara, preevaluare

Organismul de evaluare a conformitatii (in cazul nostru, laboratorul) depune la secretariatul RENAR documentele indosariate, in vigoare la data depunerii: cererea pentru acreditare, insotita de toate formularele aferente, aplicabile, completate si documentele/inregistrarile solicitate, in ordinea din Lista documentelor depuse de OEC (F – 09 – PR – 14).

Pentru laboratoare, documentul sistemului de management (Manualul de management, Proceduri, Politici, Instructiuni, Regulamente etc.) se predau exclusiv in format electronic, pe CD. Documente precum copia celui mai recent audit intern, procesul verbal al ultimei analize efectuate de management se depun pe suport de hartie.

In cazul in care dosarul este complet, cererea se inregistreaza la Secretariatul RENAR. Daca un OEC deja acreditat doreste o alta acreditare, pentru alta schema de acreditare, procedura este identica cu initierea unei noi inregistrari. Laboratorul solicitant este informat in scris despre (ne)acceptarea cererii, in cazul neacceptarii, mentionandu-se motivele.

Procesul de evaluare poate incepe cu o vizita preliminara, daca OEC este de acord. Aceasta nu se efectueaza la cererea OEC, ci numai daca evaluatorul considera ca exista aspecte care nu pot fi evaluate cu ajutorul documentelor. Vizita preliminara se concentreaza pe: obtinerea unor informatii suplimentare ale sistemului de management (personal, structura, dotari), modul in care sunt tinute sub control activitatile, incluzand sediile multiple, sediile din afara tarii, activitatile subcontractate etc. La sfarsitul vizitei preliminare, evaluatorul sef prezinta deficientele constatate, daca este cazul, iar laboratorul solicitant primeste o copie a listei de constatari.

Evaluarea asistata, in drumul spre decizie

Evaluarea la fata locului incepe cu o sedinta de deschidere, in care sunt clar definite: scopul evaluarii, criteriile de evaluare si confirmarea domeniului. Evaluatorul sef poate modifica atributiile evaluatorilor, in timpul evaluarii, daca se impune acest lucru, iar OEC este informat cu privire la aceasta. Diferiti membri ai echipei vor evalua implementarea sistemului de management si competenta organizatiei, laboratorul trebuind sa-si demonstreze competenta pentru domeniul in care urmeaza sa fie acreditat.

In ceea ce priveste sistemul de management al organizatiei, echipa de evaluare trebuie sa poata evalua cel putin un ciclu complet al auditului intern. Daca se identifica neconformitati, acestea sunt incadrate la sfarsitul evaluarii prezentate de evaluatorul sef si discutate de catre echipa de evaluare, cu managementul OEC, in sedinta de inchidere.

In cazul laboratoarelor, evaluarile asistate se desfasoara, de regula, in timpul evaluarii la sediu. Pentru activitatile derulate in afara sediului evaluarea asistata a acestora poate fi programata si dupa evaluarea la sediu. In cazul organismelor de certificare si al organismelor de inspectie, evaluarile asistate se desfasoara, de regula, dupa evaluarea la sediu. Evaluarile asistate se finalizeaza in cel mult o luna de la inchiderea evaluarii initiale la sediu.

Procesul de luare a deciziei de acreditare consta in analiza tuturor informatiilor furnizate de echipa de acreditare, pentru a se constata daca acestea sunt suficiente si relevante. Daca decizia este pozitiva, laboratorul primeste certificatul de acreditare, cu anexa in care este descris domeniul acreditarii si programul de supraveghere. Certificatul de acreditare este valabil 4 ani, de la data luarii deciziei de acreditare. Laboratoarele pot utiliza Marca Nationala de Acreditare RENAR, respectand prevederile legislatiei in vigoare.

INAQ organizează cursurile ”Bune practici de audit din perspectiva IFS”
Autor: meatmilk  /   vineri, 17 noiembrie 2017

INAQ Consulting organizează și în luna decembrie o serie de cursuri IFS care se vor desfășura după următorul program, în următoarele orașe: Brașov 04-05.12.2017Iași 04-05.12.2017 Sibiu 04-05.12.2017 Galați 07-08.12.2017 București 07-08.12.2017 Timișoara 11-12.12.2017 Cluj Napoca...

INAQ Consulting vă invită la Cursul IFS Logistics
Autor: meatmilk  /   luni, 6 noiembrie 2017

In ziua de 9 noiembrie 2017, INAQ Consulting organizeaza cursul IFS Logistics, la care cei interesati sunt invitati sa participe. Avantajele participării la cursurile IFS organizate de INAQ Consulting - IFS Training Center în România:   -Cursurile sunt susținute de lectori acreditați IFS Management GmbH -Materialele de...