Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Aboneaza-te la newsletter
close

Agricola Bacau: Puiul Familist creste de10 ori vanzarile la puiul grill refrigerat

Autor: Meat MIlkmarți, 29 ianuarie, 2013

Compania din industria carnii de pasare Agricola Bacau, care a incheiat prima jumatate a acestui an cu o crestere a afacerilor de peste 22%, a lansat Puiul Familist, de la care presedintele Grigore Horoi are asteptari serioase, si deruleaza investitii de modernizare pentru unele ferme. Pe termen mediu, managerul isi propune sa castige cota de piata pentru toate produsele companiei.

FDC: Ce impact credeti ca va avea, la nivelul vanzarii si al imaginii companiei, lansarea produsului „Puiul Familist”?

Grigore Horoi: Agricola Bacau estimeaza ca vanzarile la sortimentul lansat pe 21 august, Puiul Familist – cu doua pulpe pentru copii si doua pentru parinti – vor creste de pana la zece ori fata de vanzarile anterioare la produsul Pui grill tavita refrigerat. Puiul Familist este unic tocmai prin noutatea conceptului, oferind in acelasi pachet pe langa puiul grill refrigerat inca doua pulpe si este conceput special pentru nevoile unei familii cu doi copii. Statisticile inregistrate dupa anul 1990, indica marimea medie a unei gospodarii din Ro­ma­nia la 3,07 membri, 35,2% din totalul familiilor ce au doi copii. Puiul Familist, cu doua pulpe pentru parinti si doua pentru copii, de la Agricola Bacau, poate fi achizitionat din retelele de tip hiper si supermarket, cash&carry, discounter, precum si din reteaua de magazine proprii Agricola Bacau si are un pret mediu de 9,99 lei pe kilogram. Noua oferta de la Agricola Bacau vine in con­di­tiile unei cresteri sustinute a pietei de carne de pasare, orientarea consumului fiind spre o alternativa mai sanatoasa si mai accesibila ca pret decat alte tipuri de carne. Uniunea Crescatorilor de Pasari din Romania arata ca fiecare roman consuma anual aproximativ 21 de kilograme de carne de pasare, in vreme ce consumul mediu in tarile din Uniunea Europeana depaseste cu putin 23 kg anual, iar tendintele arata o crestere a consumului mediu european la 24,5 kg anual pana in 2014.

Referitor la imaginea companiei, pot spune ca, inainte sa avem foarte multa experienta in comunicare si marketing, aveam ca slogan „Pretul corect pentru calitatea oferita”. In general, am avut un pret mai ridicat, dar am fost si lideri in cele mai sofisticate moduri de ambalare. Acum, din acest punct de vedere nu exista un mod de dife­rentiere, pentru ca toata lumea face cam acelasi lucru. Eu cred totusi ca nu trebuie sa uitam ca puiul ambalat la tavita a fost lansat prima data in Romania tot de Agricola Bacau, dupa care a fost copiat de toti jucatorii. Lansarea Puiului Familist inseamna diversificare si adaptare la cerintele pietii, anticipare a asteptarilor consumatorilor, preocupare pentru inovatie, vointa de autodepasire si este parte a strategiei noastre de dezvoltare.

FDC: Ce a contribuit la cresterea de 20% a afacerilor, inregistrata de companie in primele sase luni ale anului? Asteptati aceeasi evolutie si in a doua jumatate a acestui an

Grigore Horoi: In primul semestru al anului 2009, Agricola International SA Bacau a inregistrat o cifra de afaceri de 134.653 mii lei, cu 22,6% mai mare fata de cifra de afaceri a primelor sase luni din 2008 (109.829 mii lei). Cresterea cifrei de afaceri din prima parte a anului in curs a fost influentata de mai multi factori. In primul rand, in perioada ianuarie-aprilie 2008, activitatea abatorului de pasari a fost oprita ca urmare a derularii proiectului de modernizare a acestuia – o investitie cifrata la aproape 12 mi­li­oa­ne de euro. Cresterea inregistrata anul acesta este si rezultatul direct al cresterii volumului de carne de pui comercializata, dar si al modificarii structurii de productie in favoarea produselor refrigerate. Unul dintre obiectivele Agricola Bacau, ca urmare a modernizarii abatorului de pasari, este atingerea unei ponderi de 70% a carnii refrigerate din total vanzari carne de pa­sa­re la sfarsitul anului 2009.

Odata cu aceasta noua forma de organizare, am procedat la externalizarea fortei de vanzari, in sensul ca Agricola International nu mai este in prezent unic distribuitor al produselor fabricate la Conagra, Europrod, Salbac Dry Salami si Avicola Lumina (fiecare companie din Grup dispune de propria forta de vanzari). Pentru relevanta, cifra de afaceri comparativa 2008-2009, pe fiecare fima din grup, (care repre­zin­ta categorii de produse distincte) este de 22,6% pentru Agricola International, 4,6% pentru Avicola Lumina, 21,8% pentru Conagra, 21,1% pen­tru Europrod si 148,7% pentru Salbac Dry Sa­la­mi. Si in cazul fabricii de salamuri crud-uscate Sal­bac Dry Salami, cresterea este mare, insa mai putin relevanta deoarece, in pri­mul trimestru al anului 2008, au lipsit de la co­mer­cializare majoritatea sortimentelor (de­oa­re­ce acestea se obtin dupa o perioada lunga de ma­tu­ra­re, iar fabrica a repornit la sfasi­tul lunii decembrie 2007, dupa finalizarea unui proiect de mo­der­nizare de 5 milioane euro).

FDC: Va temeti de eventualele efecte pe care criza economica le-ar putea avea asupra pietei pe care activati?

Grigore Horoi: Este o perioada dificila, care trebuie administrata cu grija deosebita, determinante fiind nivelul de performanta tehnologica, dar si echilibrul asigurat in special prin buna gestionare a resurselor interne ale oricarei compa­nii. Una dintre cele mai mari probleme este blocajul financiar, iar «sursa» cea mai importanta a acestuia o reprezinta finantarea bancara, care a devenit foarte greu accesibila: se cer garantii mai multe si mai sigure, competentele de aprobare a finantarilor au fost concentrate la varf, analiza viabilitatii business-ului este mai ri­gu­roa­sa, dar si mai indelungata. Problema lichiditatilor este una serioasa si toc­mai de aceea am luat masuri inca de la in­ce­pu­tul acestui an. Pentru controlul fluxului de cash am cautat resurse, in primul rand, in interiorul companiei: am procedat la o restructurare organizatorica, am redus costurile, inclusiv cu resursele umane, urmarim mult mai riguros ter­me­nele de incasare a creantelor.

De asemenea, prevenim astfel de situatii si prin alte masuri:
 obiective de vanzari mai mari in reteaua
proprie de magazine;
 selectia mai riguroasa a clientilor si implicarea acestora in proiecte reciproc avantajoase;
 concentrarea vanzarilor in retailul modern, unde exista o mai mare siguranta a incasarilor;
 derularea exporturilor cu garantii oferite de societati specializate in asigurari;
 analiza periodica post-vanzare pentru urmarirea termenelor de incasare prevazute in contracte.

FDC: Considerati incheiat procesul de reorganizare a companiei pe linii de business sau aveti in plan si alte schimbari?

Grigore Horoi: Un proces de reorganizare, practic, nu se incheie niciodata. Spre exemplu, la inceputul anului 2010, vom lucra cu fabrica de preparate si cu cea de salamuri crud-uscate intr-o singura entitate, prin fuziunea societatilor Conagra si Salbac Dry Salami si vom opera cu o singura forta de vanzari.

FDC: In aprilie 2008, vorbeati de eventuale achizitii pentru cresterea cotei de piata. Mai este cazul in actualul context economic sa „iesiti la cumparaturi”?

Grigore Horoi: Piata producatorilor de me­ze­luri si chiar a acelora de carne de pui nu va ra­ma­ne in structura aceasta. Multi dintre producatori vor fi a­chi­­zitionati de altii, cine vor fi altii nu se stie. Este foar­te posibil sa apara din afara. De­ocamdata, nu a­­vem obiective definitivate in acest sens, dar nu excludem implicarea noastra intr-un astfel de pro­iect.

FDC: Care dintre cele 5 linii de produse (carne de pasare, preparate gatite si semipreparate, preparate fierte si afumate, salamuri crud-uscate si oua si praf de oua) a avut cea mai buna evolutie in 2009?

Grigore Horoi: Ponderea valorica a catego­rii­lor de produse, la nivelul anului 2009, este urmatoarea:
 Carne pasare – 60%
 Semipreparate si produse pre-gatite
din carne – 9%
 Preparate fierte si afumate – 12%
 Salamuri crud-uscate – 10%
 Oua consum – 9%.
La carnea de pui refrigerata si oua, cifrele de vanzari sunt mai bune decat in anii precedenti. In schimb, piata mezelurilor, fie ca vorbim de fierte si afumate sau crud-uscate, aceasta piata are un trend descendent. Majoritatea produca­to­ri­lor din aceasta piata au probleme si, sincer, ma as­teptam sa se intample lucrul acesta. Este o piata foarte aglomerata care trebuie sa se re­struc­tureze, sa se aseze. Cresterea cea mai mare in Agricola Bacau este la grupa salamurilor crud-uscate, de 150,7%, insa este nerelevanta din motivele aratate. O alta crestere importanta o inregistram la business-ul „Oua pentru consum”. Ulterior preluarii de la inceputul anului 2008, Avicola Lumina Constanta s-a dezvoltat constant, avand o distributie preponderent zonala, cu costuri mici.

FDC: Ce cresteri ale vanzarilor asteptati in varful de sezon din acest an?

Grigore Horoi: La carne de pasare, rezultatele primei jumatati ale acestui an au fost bune. De regula, inceputurile de an sunt slabe: volumul van­zarilor mic, pretul, de asemenea, mic. De ce anul acesta a fost altfel? Motivul cred ca este dat de cres­terea cursului euro, care a provocat scumpirea importurilor, deci o piata mai buna pentru produsele indigene, la care de adauga reorientarea consu­mului, din ce in ce mai accentuata, catre produsele proaspete, iar din import mai greu pot ajunge produse refrigerate in Romania. Cred ca acestea doua sunt principalele motive pentru care am asistat la o crestere. Pe an­samblu, credem ca, in 2009, vom a­sista la o crestere de 12% a pietei carnii de pui re­­frigerate si o stagnare ori o usoara scadere a pie­tei carnii de pui congelate. La carnea de pa­sa­re, in pri­me­le 6 luni ale acestui an, am in­re­gis­trat o crestere a volumelor vandute de 32% (o par­te justificata prin oprirea abatorului pentru mo­dernizare in pri­me­le trei luni din 2008), dar cres­terea reala fata de un an normal este de 15%.

FDC: Ati anuntat la inceputul anului o investitie de 4 milioane de euro in mo­dernizarea fermelor si o alta, de sase mi­lioane de euro, in constructia de noi ferme specializate (pui si porci). In ce stadiu sunt aceste proiecte?

Grigore Horoi: Proiectul de modernizare a fermelor de crestere a gainilor pentru oua consum de la Avicola Lumina – Constanta, pentru care ne-am propus alocarea a aproximativ 500 de mii de euro este in curs. De asemenea, moder­ni­za­rea vechiului complex de crestere a gainilor pentru oua consum din Bacau – transformarea acestuia in complex de ferme specializate in cres­te­rea puilor pentru carne, continua in trimestrul IV din 2009 si in primul trimestru al anului viitor. Este vorba de o suma de circa 1 milion de euro, a ca­rei finantare se va face din surse proprii si cre­di­te furnizor. Am amanat deocamdata pro­iec­tele care vizau fermele pentru porci.

FDC: Care este obiectivul Agricola International pentru urmatorii ani?

Grigore Horoi: Cred ca lansarea Puiului Fa­mi­list este prologul. Avem definitivat un plan strategic pe 3 ani, in care am fixat obiective in­draz­nete, de castigare de cota de piata la toate categoriile de produse, investim in departamentul de marketing, implementam proceduri de ma­na­gement al performantei, restructuram admi­nistrativ business-ul si lucram la adoptarea unei atitudini castigatoare de catre toti cei aproape 2000 de oameni care inseamna Agricola Bacau – o atitudine de challenger, de competitor care va la­nsa constant in piata noi provocari.

Lactate: Noutățile lunii septembrie 2018
Autor: Maria Demetriad  /   joi, 4 octombrie 2018

Septembrie s-a bucurat de multe lansări în întreaga lume, în majoritatea categoriilor de produse lactate, inclusiv cele venite din partea unora dintre marii jucători de pe piețele naționale sau internaționale. Vi le prezentăm și de această dată, cu speranța diversificării producției și în România.   Chaitanya Chitta,...

ESM: Vânzări de produse ecologice în România, în creștere spectaculoasă
Autor: Maria Demetriad  /   miercuri, 26 septembrie 2018

Potrivit European Supermarket Magazine, care citează un raport Romania Insider și un studiu realizat de Getbio.ro, vânzările de produse ecologice sau "bio" au înregistrat o creștere de 30% în primele șase luni ale acestui an.   România Insider a raportat că produsele alimentare, suplimentele alimentare, cosmeticele și...