Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Aboneaza-te la newsletter
close

Aspecte practice privind impartirea bunurilor unor firme

Autor: Meat MIlkmiercuri, 30 ianuarie, 2013

In cazul in care o societate nu este profitabila, asociatii acesteia au posibilitatea de a opta, fie pentru dizolvare-radiere, fie pentru suspendarea temporara a activitatii. Societatea are un patrimoniu propriu, distinct de cel al asociatilor. De la acest aspect important porneste rezolvarea multor spete legate de impartirea bunurilor societatii intre asociati. Inainte de a aborda aceasta problema, trebuie facute anumite precizari legate de cateva notiuni cu care opereaza dreptul societatilor comerciale. Este vorba de patrimoniul societatii, aporturile asociatilor si capitalul social. Aceste notiuni nu sunt sinonime si au un regim juridic diferit.

Patrimoniul cuprinde activul si pasivul social al societatii. Activul social cuprinde bunurile aduse ca aport, cele dobandite ulterior constituirii, precum si beneficiile nedistribuite. Pasivul social cuprinde obligatiile contractuale sau extracontractuale ale societatii. „In lipsa de stipulatie contrara, bunurile constituite ca aport in societate devin proprietatea acesteia din momentul inmatricularii ei in Registrul Comertului”, spune Legea societatilor comerciale. Deci, firma are un patrimoniu propriu, distinct de acela al asociatilor. De aici decurg mai multe consecinte. Asociatul nu are niciun drept asupra bunurilor din patrimoniul societatii, chiar daca acestea au fost aduse ca aport propriu.

Drepturile sale reale (de proprietate) se transforma in drept la dividende.

In cazul decesului asociatului, al actionarului, mostenitorii acestuia nu pot pretinde niciun drept asupra bunurilor din patrimoniul societatii, care nu vor intra in masa succesorala. De asemenea, bunurile din patrimoniul societatii nu pot fi supuse partajului in cazul divortului dintre soti. Capitalul social este expresia valorica a aporturilor, si in functie de valoarea acestora, adusa de fiecare, este impartit in parti sociale (la SRL). Aportul asociatilor consta in contributiile cu care acestia vin la constituirea firmei si care, la societatile cu raspundere limitata, pot fi in bani sau in natura. In cazul aportului in natura, acestea pot fi bunuri mobile sau imobile si se poate transmite societatii atat proprietatea, cat si numai folosinta, cum ar fi o inchiriere. Atat aportul in bani, cat si cel in natura intra in patrimoniul societatii, cu toate consecintele ce decurg din aceasta. Deoarece capitalul social este gajul general (garantia) al creditorilor societatii, acesta este fix pe toata durata societatii, putand fi micsorat sau marit numai in anumite conditii prevazute de lege. Spre deosebire de capitalul social care este fix, patrimoniul societatii se modifica in functie de rezultatele obtinute de firma pe parcursul derularii activitatii.

Impartirea in cazul dizolvarii voluntare

Desfiintarea unei firme parcurge, in principiu, doua etape: dizolvarea si radierea. In situatia in care asociatii nu se inteleg cu privire la impartirea bunurilor, apare si o etapa intermediara, si anume lichidarea firmei. In cazul dizolvarii voluntare, cand toata lumea este de acord cu impartirea bunurilor societatii, nu este nevoie de lichidator. Asociatii pot hotari, odata cu dizolvarea, si modul de lichidare a societatii, atunci cand sunt de acord cu privire la repartizarea si lichidarea patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii.

Radierea din oficiu

In anumite cazuri prevazute de lege, radierea societatii poate avea loc din oficiu. De exemplu, daca societatea nu a depus in termen situatiile financiare anuale sau daca si-a suspendat temporar activitatea si nu a mai reluat-o timp de 3 ani, Ministerul Finantelor sau orice persoana interesata pot face, la tribunal, cerere de dizolvare a societatii. Daca judecatorul nu a primit nicio cerere de lichidare a societatii din partea vreunei persoane interesate, instanta va trimite hotararea de dizolvare la ONRC, care va radia din oficiu societatea. Conform art. 237, punctul 10 din Legea 31/1990 a societatilor comerciale, bunurile ramase din patrimoniul persoanei juridice radiate din oficiu din Registrul Comertului revin actionarilor. Aceste dispozitii se aplica deopotriva si societatilor cu raspundere limitata, deci asociatilor.

SRL-urile cu mai multi asociati

In situatia in care respectivul SRL are mai multi asociati, procedura de desfiintare va avea loc in doua etape: dizolvare si radiere. Pentru dizolvare se intocmeste o cerere de inregistrare in original, hotararea asociatilor de efectuare concomitenta a dizolvarii si lichidarii societatii prin acordul unanim al asociatilor de impartire a activelor ramase, dupa plata creditorilor, intre asociati si taxele legale mentionate mai sus, la cerere, se mai adauga tariful de publicare a anuntului de dizolvare in Monitorul Oficial, partea a IV-a. O pagina de manuscris costa la MO 100 de lei. Dosarul pentru radiere cuprinde cererea de radiere in original, certificatul de inregistrare si anexele acestuia, toate originale, situatia financiara de lichidare, hotararea de repartizare a activelor, certificatul de la Fisc legat de datorii si dovada platii taxelor si tarifelor legale. Cererea de radiere se va depune dupa trecerea a 30 de zile de la data publicarii hotararii in Monitorul Oficial. Av. Marius Coltuc Fondator Casa de avocatura Coltuc

Agenda Conferinței ”Sectorul alimentar față-n față cu Re-Acțiunea GDPR”
Autor: meatmilk  /   joi, 29 martie 2018

(Comunicat) Intrarea în vigoare a GDPR pe 25 mai 2018 se anunță deja ca un eveniment major al viitorului an. Va fi Ziua–Z, cu efecte majore pentru operatorii de date personale, care nu vor reuși să-și implementeze pas cu pas, procedurile, politicile și tehnologia necesară.   Dacă vă gândiți că până pe 25 mai 2018 mai este...

Modificările Ordinului 1503 privind calculul contribuţiilor la Fondul de Mediu
Autor: meatmilk  /   miercuri, 17 ianuarie 2018

(Comunicat) Ordinul Ministrului Mediului 1503/2017, adoptat în decembrie 2017, aduce o serie de modificări semnificative legate de gestiunea şi raportarea cantităţilor de ambalaje introduse pe piaţă de operatorii economici.   Modificările au impact atât asupra companiilor care pun pe piață produse ambalate, echipamente...