Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Aboneaza-te la newsletter
close

Bogdan Nica: Respectul pentru consumator e obligatoriu pentru producătorii din industria alimentară

Autor: Ilie Stoianjoi, 16 mai, 2013

Aflat de aproape un în funcția de Președinte al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, domnul Bogdan Nica a reușit să revitalizeze activitatea acestei instituții, având în centrul preocupărilor, atât consumatorii, cât și operatorii economici, în special, pe cei din industria alimentară.

Domnul Bogdan Nica va participa la Conferința Internațională Meat & Milk 2013, urmând să se adrseze participanților în sedința generală din dimineața zilei de 27 iunie. Domnia sa va fi însoțit de o echip de specialiști care, pe tot parcurul evenimentelor, vor sta la dispoziția fermierilor și, mai ales, a procesatorilor, pentru a răspunde oricărei întrebări.

În pregătirea participării domniei sale la eveniment, ne-am adresat domnului Bogdan Nica, acela care ne-a acordat următorul interviu.

FDC: Domnule Președinte Bogdan Nica, în ce mod “s-au văzut”, din perspectiva ANPC, evenimentele acestei primăveri, legate de scandalul cărnii de cal şi al aflatoxinei?

Bogdan Nica: Ultimele scandaluri alimentare au aratat cat de importanta este informarea consumatorilor, dar si calitatea crescuta a produselor. La nivelul pietei, impactul imediat al acestor scandaluri a fost schimbarea comportamentului de consum, dar si retragerea rapida a produselor de pe piata. In cazul scandalului carnii de cal, efectul a fost acela de reducere a exporturilor si de reorintare a populatiei catre consumul de carne de pui. Impactul financiar asupra fermierilor a fost urias.

Totodata, consumatorii au devenit mult mai atenti la informatiile prezente pe eticheta, la drumul pe care il parcurge respectivul aliment de la producator si pana la consumatorul final, la ceea ce noi numim trasabilitatea produsului. Un alt scandal, acela al laptelui cu aflatoxina a avut reprecursiuni la nivelul consumatorilor, dar si la cel al producatorilor. Astfel, consumaatorii au dorit sa cumpere produse sigure, cu cat mai multe certificari si analize cat mai recente ale produselor.

Totodata, producatorii si procesatorii au inteles cat de important este autocontrolul si necesitatea intaririi colaborarii tuturor factorilor implicati in piata. Institutia pe care o conduc, ANPC a avut o viteza de reactie mare. Astfe, in cazul tuturor scandalurilor alimentare, asa cum sunt ele cunoscute, au fost organizate controale, pe ariile noastre de competente, dar si impreuna cu alte autoritati competente, respectiv ANSVSA. Au fost prelevate probe, s-au facut analize si testari.

FDC: Cum apreciaţi modul în care retail-ul a acţionat în timpul celor două nefaste evenimente?

BN: Trebuie sa remarc viteza de reactie a magazinelor care au retras produsele de pe piata pentru care existau suspiciuni ca ar fi produse neconforme. Este dovada ca exista o constientizare a faptului ca sanatatea populatiei este prioritara. S-a dat dovada ca se elimina de pe piata  orice produs asupra caruia planeaza suspiciuni. Daca nu se luau masuri rapide, exista posibilitatea sa scada increderea populatiei asupra tuturor produselor comercializate, iar impactul ar fi fost unul de proportii, atat pentru consumatori, cat si pentru retaileri.

FDC: Care sunt cele mai întâlnite nereguli privind protecţia consumatorilor, înregistrate pe zonele de carne şi lapte? Ce se poate întreprinde pentru a diminua eventualele “incidente” în furnizarea laptelui, în cadrul programului Cornul şi Laptele

BN: Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat si desfasoara permanent activitati de supraveghere a pietei pentru a descoperi produse neconforme prin analize de laborator, verificarea informarii consumatorilor, dar si practicile comerciale prin campanile publicitare. Urmarind evolutia rezultatelor controalelor facute de noi, pentru anul trecut, raportat la anul 2009, neconformitatile la carne si produse din carne, cat si la lactate au fost in scadere cu 10%.

IMG_76972Astfel, in anul 2012, analizele de laborator au aratat ca in domeniul branzeturilor 17% dintre esantioanele prelevate nu se incadrau in continutul de grasime impus sau declarat de producatori, 14% dintre esantioanele prelevate nu se incadrau in continutul de umiditate prevazut prin acte normative sau declarat de producatori, iar 12% dintre esantioanele prelevate au prezentat continutul de sare depasit fata de cel impus sau declarat pe ambalaj de producator, cu proportii cuprinse intre 22% si 100%, ce au afectat interesul economic al consumatorului.

Pentru carne si produsele de carne, analizele de laborator au aratat ca 30% din esantioanele de produse din carne prelevate de pe piata au avut continutul de umiditate depasit cu proportii cuprinse intre 2%-26% fata de limitele maxime permise.

In ceea ce priveste informarea consumatorilor s-au inregistrat abateri la 16% din cantitatea totala de produse lactate si la 9% din cantitatea totala de produse din carne.

Programul guvernamental „Cornul si laptele” este verificat permanent de catre ANPC, tinand cont de destinatarii acestuia, copiii. Astfel, comisarii ANPC au verificat caracteristicile fizico-chimice ale produselor, modul de depozitare  si etichetarea acestora.

FDC: Care au fost şi care sunt acţiunile de prevenire întreprinse de ANPC pe zonele de carne şi lapte?

BN: Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor are drept atributii pentru domeniul alimentar, controlul privind conformitatea produselor alimentare cu parametrii fizico-chimici stabiliti de actele normative, in vigoare sau cu declaratiile producatorilor, a modului de informare a consumatorilor, a publicitatii, a modului de indicare a preturilor. ANPC actioneaza in conformitate cu atributiile stabilite in domeniul alimentar alaturi de celelalte institutii abilitae(ANVSA, Ministerul Agriculturii, Ministerul Sanatatii), fiecare cu aria sa de competenta, in acord cu cerinteole Comisiei Europene. ANPC desfasoara, pe langa actiunile de control si verificare a pietei si actiuni de consiliere a operatorilor economici, astfel incat sa preintampine situatiile in care drepturile consumatorilor sa fie incalcate, raportat la ariile de competente.

FDC: Ce se poate face pentru ca, în raport cu ANPC, produsele din carne şi lapte româneşti să aibă acelaşi “ statut” ca acela din import?

BN: Produsele alimentare romanesti au acelasi „ statut” ca si produsele provenite din afara Romaniei, tinand cont ca legislatia romaneasca este armonizata cu cea la nivel european. Totodata, o preocupare a noastra este si acea de a proteja produsele autohtone, traditionale sau specifice unei anumite zone.

In acest sens,  Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a luat atitudine pentru protejarea productiei autohtone, respectiv: cazul in care un retailer producea in Ungaria sub marca proprie „Salam de Sibiu”  sau cazul altuia care producerea in afara Romaniei unt 65% grasime si 74% grasime, produse care intra in categoria produselor traditionale romanesti conform regulamentelor europene, ori cazurile comercializarii sub denumirea de „telemea” de produse care contineau grasime vegetala, produse care erau fabricate in Bulgaria.

FDC: Care sunt proiectele viitoare de colaborare cu procesatorii români de carne şi lapte?

BN: Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a oferit permanent spijinul operatorilor economici, inclusiv producatorilor, ori de cate ori a fost solicitata, prin acordarea de consiliere gratuita in ceea ce priveste interpretarea prevederilor legale, in vigoare, din domeniul protectiei consumatorilor. Institutia noastra isi manifesta in continuare deschiderea in perceperea si solutionarea problemelor prin care se asigura imbunatatirea calitatii produselor, conditiilor de comercializare, cat si a informarii consumatorilor.ANPC este si va ramane o institutie flexibila si transparenta unde se va gasi permanent un sprijin in solutionarea problemelor legate de modul de aplicare a prevederilor legale din domeniul protectiei consumatorilor, avand in vedere scopurile comune, respectiv respectul si responsabilitatea fata de consumatori.

FDC: Care este mesajul dumneavoastră pe care l-aţi transmite procesatorilor români?

BN: Autoritatea Nationala pentru protectia Consumatorilor este o institutie in care romanii, nu de putine ori, si-au manifestat increderea. Dovada stau nenumaratele sesizari pe care le primim, dar si modul de solutionare a petitiilor. As vrea sa-i asigur pe consumatori, si pe aceasta cale, ca toate solicitarile lor sunt studiate cu toata atentia, comisarii nostri incercand sa-i ajute pe fiecare in parte. Totodata, vreau sa-i asigur si pe operatorii economici ca le stam la dispozitie prin actiunile noastre de consiliere astfel incat sa poata aplica prevederile legislative in ceea ce priveste protectia consumatorilor. Sunt convins ca numai prin actiuni comune si sustinute ale autoritatilor, operatorilor economici si ale consumatorilor putem avea un inalt grad de protectia a consumatorilor, a noastra, a tuturor.

FDC: Vă mulțumim!

Carnea de porc, primul loc în Top-ul importurilor
Autor: Maria Demetriad  /   luni, 19 ianuarie 2015

Carnea de porc a ocupat primul loc în Top-ul importurilor de produse agroalimentare, în primele 10 luni ale anului 2014 Carnea de porc a ocupat primul loc în topul importurilor de produse agroalimentare în perioada 1 ianuarie - 31 octombrie 2014 cu o cantitate de 129.000 de tone, în creştere cu 7 procente faţă de aceeaşi perioadă din...

Cris Tim va investi 5 mil. de euro în dezvoltarea producției ready-meal
Autor: Maria Demetriad  /   vineri, 16 ianuarie 2015

Cris Tim va investi 5 milioane de euro în dezvoltarea producției ready-meal, segment care a crescut cu 30% anul trecut, a declarat Radu Timiş, preşedintele grupului. Totodată, activitatea companiei se va extinde și în zona vinificației, investind alte 2,5 milioane de euro în ”Crama Butic”. "În acest an investim aproximativ 3...

Bogdan Nica: Respectul pentru consumator e obligatoriu pentru producătorii din industria alimentară

Autor: joi, 16 mai, 2013

Aflat de aproape un în funcția de Președinte al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, domnul Bogdan Nica a reușit să revitalizeze activitatea acestei instituții, având în centrul preocupărilor, atât consumatorii, cât și operatorii economici, în special, pe cei din industria alimentară.

Domnul Bogdan Nica va participa la Conferința Internațională Meat & Milk 2013, urmând să se adrseze participanților în sedința generală din dimineața zilei de 27 iunie. Domnia sa va fi însoțit de o echip de specialiști care, pe tot parcurul evenimentelor, vor sta la dispoziția fermierilor și, mai ales, a procesatorilor, pentru a răspunde oricărei întrebări.

În pregătirea participării domniei sale la eveniment, ne-am adresat domnului Bogdan Nica, acela care ne-a acordat următorul interviu. 

FDL: Domnule Președinte Bogdan Nica, în ce mod “s-au văzut”, din perspectiva ANPC, evenimentele acestei primăveri, legate de scandalul cărnii de cal şi al aflatoxinei? 

Bogdan Nica: Ultimele scandaluri alimentare au aratat cat de importanta este informarea consumatorilor, dar si calitatea crescuta a produselor. La nivelul pietei, impactul imediat al acestor scandaluri a fost schimbarea comportamentului de consum, dar si retragerea rapida a produselor de pe piata. In cazul scandalului carnii de cal, efectul a fost acela de reducere a exporturilor si de reorintare a populatiei catre consumul de carne de pui. Impactul financiar asupra fermierilor a fost urias.

Totodata, consumatorii au devenit mult mai atenti la informatiile prezente pe eticheta, la drumul pe care il parcurge respectivul aliment de la producator si pana la consumatorul final, la ceea ce noi numim trasabilitatea produsului. Un alt scandal, acela al laptelui cu aflatoxina a avut reprecursiuni la nivelul consumatorilor, dar si la cel al producatorilor. Astfel, consumaatorii au dorit sa cumpere produse sigure, cu cat mai multe certificari si analize cat mai recente ale produselor.

Totodata, producatorii si procesatorii au inteles cat de important este autocontrolul si necesitatea intaririi colaborarii tuturor factorilor implicati in piata. Institutia pe care o conduc, ANPC a avut o viteza de reactie mare. Astfe, in cazul tuturor scandalurilor alimentare, asa cum sunt ele cunoscute, au fost organizate controale, pe ariile noastre de competente, dar si impreuna cu alte autoritati competente, respectiv ANSVSA. Au fost prelevate probe, s-au facut analize si testari.

FDL: Cum apreciaţi modul în care retail-ul a acţionat în timpul celor două nefaste evenimente?

BN: Trebuie sa remarc viteza de reactie a magazinelor care au retras produsele de pe piata pentru care existau suspiciuni ca ar fi produse neconforme. Este dovada ca exista o constientizare a faptului ca sanatatea populatiei este prioritara. S-a dat dovada ca se elimina de pe piata  orice produs asupra caruia planeaza suspiciuni. Daca nu se luau masuri rapide, exista posibilitatea sa scada increderea populatiei asupra tuturor produselor comercializate, iar impactul ar fi fost unul de proportii, atat pentru consumatori, cat si pentru retaileri.

FDL: Care sunt cele mai întâlnite nereguli privind protecţia consumatorilor, înregistrate pe zonele de carne şi lapte? Ce se poate întreprinde pentru a diminua eventualele “incidente” în furnizarea laptelui, în cadrul programului Cornul şi Laptele?

IMG_77112BN: Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat si desfasoara permanent activitati de supraveghere a pietei pentru a descoperi produse neconforme prin analize de laborator, verificarea informarii consumatorilor, dar si practicile comerciale prin campanile publicitare. Urmarind evolutia rezultatelor controalelor facute de noi, pentru anul trecut, raportat la anul 2009, neconformitatile la carne si produse din carne, cat si la lactate au fost in scadere cu 10%.

Astfel, in anul 2012, analizele de laborator au aratat ca in domeniul branzeturilor 17% dintre esantioanele prelevate nu se incadrau in continutul de grasime impus sau declarat de producatori, 14% dintre esantioanele prelevate nu se incadrau in continutul de umiditate prevazut prin acte normative sau declarat de producatori, iar 12% dintre esantioanele prelevate au prezentat continutul de sare depasit fata de cel impus sau declarat pe ambalaj de producator, cu proportii cuprinse intre 22% si 100%, ce au afectat interesul economic al consumatorului.

Pentru carne si produsele de carne, analizele de laborator au aratat ca 30% din esantioanele de produse din carne prelevate de pe piata au avut continutul de umiditate depasit cu proportii cuprinse intre 2%-26% fata de limitele maxime permise.

In ceea ce priveste informarea consumatorilor s-au inregistrat abateri la 16% din cantitatea totala de produse lactate si la 9% din cantitatea totala de produse din carne.

Programul guvernamental „Cornul si laptele” este verificat permanent de catre ANPC, tinand cont de destinatarii acestuia, copiii. Astfel, comisarii ANPC au verificat caracteristicile fizico-chimice ale produselor, modul de depozitare  si etichetarea acestora.

FDL: Care au fost şi care sunt acţiunile de prevenire întreprinse de ANPC pe zonele de carne şi lapte?

BN: Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor are drept atributii pentru domeniul alimentar, controlul privind conformitatea produselor alimentare cu parametrii fizico-chimici stabiliti de actele normative, in vigoare sau cu declaratiile producatorilor, a modului de informare a consumatorilor, a publicitatii, a modului de indicare a preturilor. ANPC actioneaza in conformitate cu atributiile stabilite in domeniul alimentar alaturi de celelalte institutii abilitae(ANVSA, Ministerul Agriculturii, Ministerul Sanatatii), fiecare cu aria sa de competenta, in acord cu cerinteole Comisiei Europene. ANPC desfasoara, pe langa actiunile de control si verificare a pietei si actiuni de consiliere a operatorilor economici, astfel incat sa preintampine situatiile in care drepturile consumatorilor sa fie incalcate, raportat la ariile de competente.

FDL: Ce se poate face pentru ca, în raport cu ANPC, produsele din carne şi lapte româneşti să aibă acelaşi “ statut” ca acela din import?

BN: Produsele alimentare romanesti au acelasi „ statut” ca si produsele provenite din afara Romaniei, tinand cont ca legislatia romaneasca este armonizata cu cea la nivel european. Totodata, o preocupare a noastra este si acea de a proteja produsele autohtone, traditionale sau specifice unei anumite zone.

In acest sens,  Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a luat atitudine pentru protejarea productiei autohtone, respectiv: cazul in care un retailer producea in Ungaria sub marca proprie „Salam de Sibiu”  sau cazul altuia care producerea in afara Romaniei unt 65% grasime si 74% grasime, produse care intra in categoria produselor traditionale romanesti conform regulamentelor europene, ori cazurile comercializarii sub denumirea de „telemea” de produse care contineau grasime vegetala, produse care erau fabricate in Bulgaria.

FDL: Care sunt proiectele viitoare de colaborare cu procesatorii români de carne şi lapte?

BN: Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a oferit permanent spijinul operatorilor economici, inclusiv producatorilor, ori de cate ori a fost solicitata, prin acordarea de consiliere gratuita in ceea ce priveste interpretarea prevederilor legale, in vigoare, din domeniul protectiei consumatorilor. Institutia noastra isi manifesta in continuare deschiderea in perceperea si solutionarea problemelor prin care se asigura imbunatatirea calitatii produselor, conditiilor de comercializare, cat si a informarii consumatorilor.ANPC este si va ramane o institutie flexibila si transparenta unde se va gasi permanent un sprijin in solutionarea problemelor legate de modul de aplicare a prevederilor legale din domeniul protectiei consumatorilor, avand in vedere scopurile comune, respectiv respectul si responsabilitatea fata de consumatori.

FDL: Care este mesajul dumneavoastră pe care l-aţi transmite procesatorilor români?

BN: Autoritatea Nationala pentru protectia Consumatorilor este o institutie in care romanii, nu de putine ori, si-au manifestat increderea. Dovada stau nenumaratele sesizari pe care le primim, dar si modul de solutionare a petitiilor. As vrea sa-i asigur pe consumatori, si pe aceasta cale, ca toate solicitarile lor sunt studiate cu toata atentia, comisarii nostri incercand sa-i ajute pe fiecare in parte. Totodata, vreau sa-i asigur si pe operatorii economici ca le stam la dispozitie prin actiunile noastre de consiliere astfel incat sa poata aplica prevederile legislative in ceea ce priveste protectia consumatorilor. Sunt convins ca numai prin actiuni comune si sustinute ale autoritatilor, operatorilor economici si ale consumatorilor putem avea un inalt grad de protectia a consumatorilor, a noastra, a tuturor.

FDL: Vă mulțumim!

Transavia controlează integral lanțul de producție
Autor: Meat MIlk  /   joi, 22 ianuarie 2015

Transavia controlează integral lanțul de producție, ca urmare a investițiilor făcute în ultima perioadă, fapt care contribuie la menținerea companiei în poziția de lider al aviculturii românești. Primul pas a fost efectuat în anul 2011, când Transavia a înființat Divizia vegetală, devenind prima companie producătoare de carne din...

Khaled El Solh, Caroli Foods: Dorim o creștere de peste 10 %
Autor: Maria Demetriad  /   miercuri, 21 ianuarie 2015

”Dorim o creștere de peste 10 %, a declarat domnul Khaled El Solh, CEO al companiei Caroli Foods, într-un interviu acordat publicației Magazinul Progresiv, după ce, pentu anul trecut, a fost raportată o creştere de 20% a profitabilităţii, iar cifra de afaceri a depăşit pragul de 80 milioane euro în 2014. Referindu-se la evoluția...

Consumul mediu anual de pește din România este de 4-5 kg
Autor: Maria Demetriad  /   miercuri, 21 ianuarie 2015

Consumul mediu anual de pește din România este de 4-5 kg, de opt ori mai mic decât, de exemplu, în Spania sau Franța. Din totalul consumului, doar 13% din peştele de pe piaţă este pescuit în apele româneşti sau crescut în fermele piscicole din ţara noastră. În condițiile în care 87 % din pește este importat, ajung în magazine...

Carnea de porc, primul loc în Top-ul importurilor
Autor: Maria Demetriad  /   luni, 19 ianuarie 2015

Carnea de porc a ocupat primul loc în Top-ul importurilor de produse agroalimentare, în primele 10 luni ale anului 2014 Carnea de porc a ocupat primul loc în topul importurilor de produse agroalimentare în perioada 1 ianuarie - 31 octombrie 2014 cu o cantitate de 129.000 de tone, în creştere cu 7 procente faţă de aceeaşi perioadă din...

Cris Tim va investi 5 mil. de euro în dezvoltarea producției ready-meal
Autor: Maria Demetriad  /   vineri, 16 ianuarie 2015

Cris Tim va investi 5 milioane de euro în dezvoltarea producției ready-meal, segment care a crescut cu 30% anul trecut, a declarat Radu Timiş, preşedintele grupului. Totodată, activitatea companiei se va extinde și în zona vinificației, investind alte 2,5 milioane de euro în ”Crama Butic”. "În acest an investim aproximativ 3...