Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Aboneaza-te la newsletter
close

Carrefour a interzis 100 de aditivi din alimentele private label

Autor: meatmilkvineri, 12 octombrie, 2018

Potrivit unei informări publicată pe site-ul companiei, Carrefour a interzis nu mai puțin de 100 de aditivi din compoziția tuturor produselor din marca proprie, inclusiv a celor din România. Sau cum să reconciliem producția industrializată a unui produs alimentar pentru toți, exigențele privind siguranța alimentară, calitatea nutrițională și gustul.

 

Carrefour a pornit la vânătoare de aditivi și de substanțe controversate în urmă cu treizeci de ani. Cécile Gillard-Kaplan, director pentru calitatea alimentară la Carrefour, își amintește: „Când am început să lucrez în 1998 în departamentul de calitate al companiei, aveam deja o listă completă de aditivi interziși. Furnizorii aveau greutăți când lucrau cu noi!“ Douăzeci de ani mai târziu, compania a reușit să elimine 58 de aditivi din produsele din marca proprie.

 

În momentul de față, Carrefour, care încredințează furnizorilor săi sarcina fabricării produselor din marca proprie și selectează cu meticulozitate fiecare ingredient și aditiv din compoziția lor, își accelerează și își amplifică eforturile: nu mai puțin de 100 de aditivi sunt acum interziși din rețetele produselor companiei. Coloranți, antioxidanți, conservanți, agenți de textură etc.

 

„Obiectivul companiei a fost întotdeauna să fie lider în calitatea alimentelor prin fabricarea de produse bune, sănătoase și responsabile“, spune Cécile Gillard-Kaplan. Un aspect esențial, deoarece mass media și asociațiile vorbesc în mod regulat despre diverși aditivi acuzați de periclitarea sănătății consumatorilor. Iar studiile științifice nu sunt de acord asupra nivelului de riscuri reale pentru om ale diverselor substanțe.

 

Un lucru este totuși sigur: consumatorii sunt mai mult decât oricând în căutarea produselor naturale. Lista ingredientelor se numără acum printre principalele lor preocupări, în timp ce baza de date cu informații despre produse alimentare Open Food Facts sau aplicații cum ar fi Yuka le permite să citească etichetele mai ușor, să identifice aditivii și să detecteze produsele dăunătoare.

 

Dar cum putem evita aditivii? Cu siguranță, aceste substanțe adesea controversate nu au nicio valoare nutritivă, dar, atunci când sunt adăugate în produsele alimentare, ele îmbunătățesc gustul, textura sau culoarea produselor. În plus, acestea pot asigura conservarea lor. Dar care sunt efectele lor, mai exact? Cum puteți alege? Ce siguranță putem avea?

 

Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA) a creat o listă cu 400 de aditivi autorizați. Pe etichetele produselor, aceștia sunt identificați printr-un E urmat de codul aditivului sau prin denumirea completă a aditivului. În ambele cazuri, E-ul sau denumirea aditivului este precedată de funcția acestuia: colorant, conservant, antioxidant, agent de textură.

 

Autorizați, cu siguranță, dar nu neapărat inofensivi. Un aditiv poate deveni suspect dacă este asociat cu unul sau mai mulți aditivi. Acest lucru se numește efectul cocktail. Iar unele substanțe pot suscita preocupări, în urma unor noi studii științifice.

 

Cum rămâne, de exemplu, cu aspartamul? Acest îndulcitor artificial cu putere de îndulcire ridicată (E951) este autorizat, dar este suspectat că provoacă probleme de sănătate variind de la dureri de cap până la cancer. Informare sau intoxicare? Date fiind aceste controverse, Carrefour a preferat să-l retragă din rețetele sale.

 

Și cum stau lucrurile cu nanoparticulele cum ar fi dioxidul de titan (E171)? „În 2016  am fost alertați de asociația Agir pour l’environnement (Acțiune pentru mediu) în privința pericolelor acestui aditiv posibil cancerigen folosit pentru albirea sau accentuarea strălucirii bomboanelor și a unor sortimente de înghețată“, a declarat Cécile Gillard-Kaplan. Reacția Carrefour a fost imediată: aditivul a fost eliminat.

 

„De fiecare dată, primează principiul precauției, adaugă Séverine Fontaine, director pentru calitatea alimentelor la Carrefour. Ca atare, nu este neobișnuit să anticipăm reglementarea.“ Acesta este cazul dioxidului de titan, eliminat de Carrefour în 2017 și în cazul căruia guvernul solicită eliminarea din produsele alimentare până la sfârșitul anului 2018 (dar acest aditiv va rămâne, deocamdată, autorizat în alte țări europene).

 

Totuși, eliminarea unui aditiv nu este deloc simplă! „Colaborăm pe termen lung cu furnizorii pentru a găsi soluții alternative, explică Séverine Fontaine. Pentru coloranți, este posibil să se utilizeze extracte de suc de fructe, dar, în alte cazuri, trebuie să ne bazăm pe ingrediente noi sau pe alți aditivi fără impact.“

 

Înlocuirea coloranților cu extracte de suc de fructe sau legume și eliminarea dioxidului de titan se numără printre măsurile luate de Carrefour, de exemplu,  pentru „licuricii“ Shiny’Acid, bomboane a căror compoziție a fost schimbată în iunie 2017, fiind acum și mai sănătoasă.

 

Printre aditivii foarte complicat de înlocuit se numără glutamatul, care este prezent în aperitive. Sau nitriții, găsiți în șuncă, de exemplu. Carrefour depune eforturi în momentul de față pentru a-l reduce sau chiar elimina, dar acest conservant, care fixează culoarea și aroma, este și un agent antimicrobian. Ar putea fi periculos să… ne lipsim de el. Avem un drum lung de parcurs până la reconcilierea producției industrializate a unor produse alimentare folosite zi de zi, accesibile pentru toți, cu exigențele privind siguranța alimentară, calitatea nutrițională și gustul. De aceea, dincolo de acești 100 de aditivi interziși, ​​Carrefour lucrează în prezent la eliminarea sau limitarea a 31 de aditivi suplimentari.

Normele de comerț pe piața unică a UE trebuie să fie nediscriminatorii
Autor: Nora Marin  /   miercuri, 28 noiembrie 2018

În urma publicării comunicatului Comisiei Europene privind ”Piața unică într-o lume în schimbare” și a ”Analizei anuale a creșterii comerțului pe piața unică”, EuroCommerce, prin directorul general Christian Verschueren, a comentat:   "În timp ce raportul Comisiei prezintă o imagine pozitivă a economiilor UE, este...

Metro AG Metro-Nom a deschis un birou IT la Cluj-Napoca
Autor: Nora Marin  /   joi, 15 noiembrie 2018

Metro AG Metro-Nom și-a deschis cel de-al treilea birou IT românesc în Cluj-Napoca, denumit și Silicon Valley al Balcanilor, după cum informează publicația European Supermarket Magazine.   Compania mai are încă două unități IT care operează local, mai precis, în București și Brașov. Divizia IT a firmei, Metro-Nom este...