Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Aboneaza-te la newsletter
close

Cum scapam de o firma in Romania

Autor: Meat MIlkmarți, 29 ianuarie, 2013

In cazul in care o societate nu mai merge, asociatul sau asociatii acesteia au posibilitatea de a opta fie pentru desfiintare, fie pentru suspendarea temporara a activitatii. Sunt multe situatii in care comerciantii nu fac nimic si spera ca, la un moment dat, vor scapa de cheltuieli si de bataie de cap pentru ca va interveni radierea din oficiu a firmei, pentru neindeplinirea diferitelor obligatii cerute de lege. Fiecare solutie are avantajele si dezavantajele ei precizeaza av.Coltuc Marius, fondator Casa de avocatura Coltuc.

Cheltuielile si timpul pierdut pentru desfiintarea unei firme nu sunt deloc neglijabile, plus ca, daca apare vreo oportunitate, trebuie infiintata alta firma. Dizolvarea si radierea firmei costa aproximativ 500 de lei. Insa, daca este necesara si lichidarea, atunci trebuie platit si onorariul lichidatorului, care difera in functie de cat de complicata este situatia patrimoniului, precum si de firma de lichidare aleasa.

Desfiintarea unei firme parcurge in principiu doua etape: dizolvarea si radierea. In situatia in care asociatii nu se inteleg cu privire la impartirea bunurilor, apare si o etapa intermediara, respectiv lichidarea firmei.

Prima faza este dizolvarea, care se poate face voluntar, prin hotararea asociatilor (respectiv decizia asociatului unic) sau prin hotarare judecatoreasca, in cazul in care intre asociati apar neintelegeri grave sau din diverse alte motive prevazute de lege. In anumite situatii, dupa dizolvare urmeaza lichidarea firmei. In cazul unui SRL cu asociat unic nu este nevoie de interventia lichidatorului, insa el trebuie sa mentioneze in decizia de dizolvare daca societatea are datorii si, in cazul in care are, cum se vor stinge acestea. Nici in cazul dizolvarii voluntare, cand toata lumea este de acord cu impartirea activului, nu este nevoie de lichidator, deci s-ar putea lua in considerare niste economii substantiale cu onorariile acestora.

Daca asociatii nu se inteleg cu privire la impartirea bunurilor societatii, atunci vor trebui sa treaca si prin faza de lichidare. In functie de situatie, lichidatorul poate fi numit de instanta sau pot angaja ei o firma de lichidare. Daca dizolvarea societatii s-a facut voluntar, dosarul care se depune la Registrul Comertului trebuie sa contina, printre alte documente, si situatia financiara de lichidare; hotararea de repartizare a activelor; certificat de la Administratia Financiara din care rezulta ca societatea nu are datorii la bugetul de stat si la contributiile sociale. Daca dizolvarea nu este voluntara, ci prin hotarare judecatoreasca, instanta va trimite hotararea la ONRC, care va radia din oficiu societatea.

Daca insa societatea are datorii la bugetul statului sau fata de terti, pe care nu le poate plati, ea va fi dizolvata pentru insolventa. Conform Legii insolventei nr. 85/2006, reprezentantii societatii aflate in aceasta stare trebuie sa adreseze tribunalului o cerere de a intra in procedura generala sau simplificata de insolventa.

O solutie mai simpla pentru firmele care, din diverse motive, nu mai au activitate este suspendarea activitatii pe o perioada ce nu poate depasi 3 ani. Aceasta este posibila atunci cand comerciantul nu are datorii la bugetul statului, intrucat, pentru acordarea regimului derogatoriu prevazut in caz de inactivitate temporara, legea cere sa nu figureze cu obligatii fiscale restante catre bugetul general consolidat si sa nu fie in curs de solutionare o cerere de rambursare sau de restituire a impozitelor, taxelor si contributiilor. Procedura suspendarii temporare incepe cu o cerere, la ONRC, la care trebuie anexate hotararea Adunarii Generale a Asociatilor, actionarilor, respectiv decizia asociatului unic privind suspendarea temporara a activitatii. Costurile cu plata taxelor si cu actele ajung la aproximativ 250 de lei. Mai sunt si alte formalitati cum ar fi redactarea actelor, obtinerea autentificarii, darea de data certa, acordarea de indrumari pentru completarea corecta a cererii de inregistrare care se efectueaza prin serviciile de asistenta din cadrul Oficiului Registrului Comertului de pe langa tribunal si care presupun costuri suplimentare, in functie de serviciile la care s-a apelat.

Suspendarea temporara este o solutie la care au apelat multi comercianti fara activitate pentru a evita impozitul forfetar. Contribuabilul aflat in inactivitate temporara poate beneficia de un regim derogatoriu in ceea ce priveste declaratiile fiscale, in sensul ca nu are obligatia depunerii acestor declaratii, cu exceptia anilor fiscali cuprinsi partial in acest interval. Pentru aceasta, va face cerere la organul fiscal pentru stabilirea altor termene sau conditii de depunere a declaratiilor fiscale pentru impozitele, taxele si contributiile administrate de ANAF.

Sunt insa multe persoane care isi lasa pur si simplu firma in paragina, adica nu mai intreprind nimic nici ca sa scape de ea, nici ca sa o puna pe picioare, sperand ca firma va fi radiata din oficiu si vor scapa de cheltuieli. Radierea din oficiu intervine, in general, atunci cand dizolvarea firmei are loc prin hotarare judecatoreasca. Instanta trimite automat hotararea la ONRC, care va radia firma din oficiu.

Legea prevede multe situatii in care ONRC, precum si orice persoana interesata, printre care si Ministerul Finantelor, pot face, la tribunal, cerere de dizolvare a societatii, in situatia nerespectarii unor dispozitii legale, cum ar fi cele de mai jos (prevazute in Legea societatilor comerciale, art 237):
a) societatea nu mai are organe statutare sau acestea nu se mai pot intruni;
b) societatea nu a depus, in cel mult 6 luni de la expirarea termenelor legale, situatiile financiare anuale sau alte acte care, potrivit legii, se depun la Oficiul Registrului Comertului;
c) societatea si-a incetat activitatea, nu are sediul social cunoscut ori nu indeplineste conditiile referitoare la sediul social sau asociatii au disparut ori nu au domiciliul cunoscut sau resedinta cunoscuta;
d) societatea nu si-a completat capitalul social, in conditiile legii.

De asemenea, in cazul in care societatea a fost suspendata temporar si nu si-a reluat activitatea dupa 3 ani, ONRC sau Ministerul Finantelor ar putea cere tribunalului dizolvarea acesteia, ceea ce duce la radierea din oficiu.

Agenda Conferinței ”Sectorul alimentar față-n față cu Re-Acțiunea GDPR”
Autor: meatmilk  /   joi, 29 martie 2018

(Comunicat) Intrarea în vigoare a GDPR pe 25 mai 2018 se anunță deja ca un eveniment major al viitorului an. Va fi Ziua–Z, cu efecte majore pentru operatorii de date personale, care nu vor reuși să-și implementeze pas cu pas, procedurile, politicile și tehnologia necesară.   Dacă vă gândiți că până pe 25 mai 2018 mai este...

Modificările Ordinului 1503 privind calculul contribuţiilor la Fondul de Mediu
Autor: meatmilk  /   miercuri, 17 ianuarie 2018

(Comunicat) Ordinul Ministrului Mediului 1503/2017, adoptat în decembrie 2017, aduce o serie de modificări semnificative legate de gestiunea şi raportarea cantităţilor de ambalaje introduse pe piaţă de operatorii economici.   Modificările au impact atât asupra companiilor care pun pe piață produse ambalate, echipamente...