Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close

Dreptul de retragere al consumatorilor din contractele încheiate la distanţă

Autor: vineri, 13 decembrie, 2013

Autor: Silvia Axinescu, Senior Associate Reff & Associatii, firma membra a Deloitte Legal

Axinescu Silvia (4)Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor, publicată în data de 22.11.2011 (“Directiva”) înlocuiește cadrul juridic general anterior existent cu privire la drepturile consumatorilor în contractele dintre comercianți și consumatori, în special în ceea ce priveşte contractele la distanță.

Conform Directivei, termenul de adoptare în legislația internă este 13 decembrie 2013, prevederile de implementare urmând a fi aplicate efectiv începând cu data de 13 iunie 2014.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a propus spre consultare, încă din decembrie 2012, proiectul de lege privind drepturile consumatorilor prin care prevederile Directivei sunt transpuse și în dreptul intern. Cu toate acestea, până în prezent, proiectul nu a intrat în avizare la Camera Deputaților.

Schimbări principale în ceea ce privește dreptul de retragere din contractele la distanță

Printre schimbările cele mai relevante avute în vedere de noua lege, amintim:

– Dreptul de denunțare unilaterală a contractului (prin care consumatorul are posibilitatea de a înceta contractul și, respectiv de a returna produsul achiziționat, primind înapoi prețul plătit) se va numi drept de retragere și va putea fi exercitat în termen de 14 zile, spre deosebire de termenul de 10 zile prevăzut de legislația în vigoare în prezent;

– Se introduce un formular tipizat de retragere care să poată fi utilizat de consumatori pentru a simplifica procesul de renunțare la contract din partea consumatorilor, în cazul în care aceștia se răzgândesc la achiziționarea produselor / serviciilor;

– În cazul încetării contractului în urma exercitării dreptului de retragere, comercianţii vor avea obligaţia de a rambursa sumele primite în termen de 14 zile de la data retragerii consumatorului din contract. Sumele vor fi rambursate folosind aceeași metodă de plată ca cea folosită de consumator (cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și fără a fi necesară plata altor comisioane de către consumator);

– Este interzisă perceperea de comisioane aferente utilizării unui anumit mijloc de plată (cum ar fi plata cu cardul) care depăşesc costul suportat de către comerciant pentru utilizarea unor astfel de modalităţi de plată.

– Este interzisă predefinirea opțiunilor consumatorului cu privire la produse / servicii suplimentare, fiind prevăzută obligaţia obținerii consimţământului explicit din partea consumatorului cu privire la orice plată suplimentară faţă de preţul inițial comunicat. Începând cu momentul intrării în vigoare a noii legi, comerciantul, consumatorul, ar putea pretinde inclusiv rambursarea acelor sume pe care le-a plătit fără a îşi fi exprimat în mod expres consimţământul, ci doar implicit, ca urmare a faptului ca nu a respins opţiuni presetate în platforma web utilizată de către comerciant. Din această perspectivă, recomandăm revizuirea de către comercianţi a termenilor şi condiţiilor, precum şi a opţiunilor incluse în mod automat în cadrul utilizării unei platformei web, în vederea eliminării oricăror funcţii automate care ar obliga la plata unor sume suplimentare faţă de preţul stabilit iniţial.

De asemenea, sunt introduse noi situații în care dreptul de retragere nu se va aplica, printre care și următoarele:

– furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecţie a sănătăţii sau din motive de igienă şi care au fost desigilate de consumator;

– furnizarea de produse care sunt, după livrare, potrivit naturii acestora, inseparabil

amestecate cu alte elemente;

-furnizarea de băuturi alcoolice al căror preţ a fost convenit în momentul încheierii

contractului de vânzare, a căror livrare nu poate fi efectuată înainte de 30 de zile şi a

căror valoare reală depinde de fluctuaţiile de pe piaţă pe care profesionistul nu le

poate controla;

– furnizarea de conţinut digital care nu este livrat pe un suport material, dacă

prestarea a început cu acordul prealabil expres al consumatorului şi după ce acesta a

confirmat că a luat cunoştinţă de faptul că îşi va pierde dreptul la retragere.

Meat.Milk 2019: În ziua de 31 mai, fii prezent la Forum Retail!
Autor: meatmilk  /   marți, 26 martie 2019

Tendințele de globalizare ale piețelor internaționale de carne și lapte se manifestă tot mai pregnant. Puși în fața acestei noi realități, fermierii, procesatorii și retail-ul din România trebuie să își adapteze afacerile. Cum vor reuși să facă acest lucru, în condițiile în care se propune o nouă paradigmă legislativă? Cum...

Când gura bate fundul oii
Autor: Ilie Stoian  /   luni, 25 martie 2019

În luna decembrie a anului trecut, autoritățile de la București anunțau cu bucurie semnarea unui acord cu Regatul Hașemit al Iordaniei, pentru exportul către acea țară a unui număr de 100.000 de ovine.   Anunțul a avut darul să ofere o perspectivă favorabilă ciobanilor români, în condițiile în care, după cum bine...

Dreptul de retragere al consumatorilor din contractele încheiate la distanţă

Autor: Meat MIlkvineri, 13 decembrie, 2013

Autor: Silvia Axinescu, Senior Associate Reff & Associatii, firma membra a Deloitte Legal
Axinescu Silvia (4)Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor, publicată în data de 22.11.2011 (“Directiva”) înlocuiește cadrul juridic general anterior existent cu privire la drepturile consumatorilor în contractele dintre comercianți și consumatori, în special în ceea ce priveşte contractele la distanță.
Conform Directivei, termenul de adoptare în legislația internă este 13 decembrie 2013, prevederile de implementare urmând a fi aplicate efectiv începând cu data de 13 iunie 2014.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a propus spre consultare, încă din decembrie 2012, proiectul de lege privind drepturile consumatorilor prin care prevederile Directivei sunt transpuse și în dreptul intern. Cu toate acestea, până în prezent, proiectul nu a intrat în avizare la Camera Deputaților.

Schimbări principale în ceea ce privește dreptul de retragere din contractele la distanță

Printre schimbările cele mai relevante avute în vedere de noua lege, amintim:

-Dreptul de denunțare unilaterală a contractului (prin care consumatorul are posibilitatea de a înceta contractul și, respectiv de a returna produsul achiziționat, primind înapoi prețul plătit) se va numi drept de retragere și va putea fi exercitat în termen de 14 zile, spre deosebire de termenul de 10 zile prevăzut de legislația în vigoare în prezent;
-Se introduce un formular tipizat de retragere care să poată fi utilizat de consumatori pentru a simplifica procesul de renunțare la contract din partea consumatorilor, în cazul în care aceștia se răzgândesc la achiziționarea produselor / serviciilor;
-În cazul încetării contractului în urma exercitării dreptului de retragere, comercianţii vor avea obligaţia de a rambursa sumele primite în termen de 14 zile de la data retragerii consumatorului din contract. Sumele vor fi rambursate folosind aceeași metodă de plată ca cea folosită de consumator (cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și fără a fi necesară plata altor comisioane de către consumator);
-Este interzisă perceperea de comisioane aferente utilizării unui anumit mijloc de plată (cum ar fi plata cu cardul) care depăşesc costul suportat de către comerciant pentru utilizarea unor astfel de modalităţi de plată.
-Este interzisă predefinirea opțiunilor consumatorului cu privire la produse / servicii suplimentare, fiind prevăzută obligaţia obținerii consimţământului explicit din partea consumatorului cu privire la orice plată suplimentară faţă de preţul inițial comunicat. Începând cu momentul intrării în vigoare a noii legi, comerciantul, consumatorul, ar putea pretinde inclusiv rambursarea acelor sume pe care le-a plătit fără a îşi fi exprimat în mod expres consimţământul, ci doar implicit, ca urmare a faptului ca nu a respins opţiuni presetate în platforma web utilizată de către comerciant. Din această perspectivă, recomandăm revizuirea de către comercianţi a termenilor şi condiţiilor, precum şi a opţiunilor incluse în mod automat în cadrul utilizării unei platformei web, în vederea eliminării oricăror funcţii automate care ar obliga la plata unor sume suplimentare faţă de preţul stabilit iniţial.

De asemenea, sunt introduse noi situații în care dreptul de retragere nu se va aplica, printre care și următoarele:

-furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecţie a sănătăţii sau din motive de igienă şi care au fost desigilate de consumator;
-furnizarea de produse care sunt, după livrare, potrivit naturii acestora, inseparabil
amestecate cu alte elemente;
-furnizarea de băuturi alcoolice al căror preţ a fost convenit în momentul încheierii
contractului de vânzare, a căror livrare nu poate fi efectuată înainte de 30 de zile şi a
căror valoare reală depinde de fluctuaţiile de pe piaţă pe care profesionistul nu le
poate controla;
-furnizarea de conţinut digital care nu este livrat pe un suport material, dacă
prestarea a început cu acordul prealabil expres al consumatorului şi după ce acesta a
confirmat că a luat cunoştinţă de faptul că îşi va pierde dreptul la retragere.

Participare internațională la evenimentul Agenți Frigorifici Naturali
Autor: meatmilk  /   marți, 26 martie 2019

(Comunicat) Specialiști din industria frigotehnică din țară și din străinătate sunt așteptați, în perioada 28-30 martie 2019, la București, RIN Grand Hotel, pentru a participa timp de trei zile la un important eveniment dedicat promovării folosirii agenților frigorifici naturali, recomandați în acest moment pentru protejarea...

Când prostia e dublată de răutate, copanul stă în gâtul gospodinei
Autor: Ilie Stoian  /   marți, 26 martie 2019

De câteva zile, circulă pe rețelele de socializare opiniile unei gospodine nemulțumită de calitatea ”Puiului fericit” de la Agricola Bacău. Acum, să ne fie cu iertare că am aflat cu întârziere de pseudo-scandal, dar noi, cei de la Meat.Milk suntem preocupați de alte teme din zona noastră de interes, nu de colportarea subiectelor,...

GfK: 89 % dintre români și-au pierdut încrederea în economia națională
Autor: meatmilk  /   marți, 26 martie 2019

GfK: Creșterea economică şi a puterii de cumpărare nu sunt suficiente pentru a obţine încrederea consumatorilor!   (Comunicat) Pe parcursul anului 2018, consumatorii nu au mai redobândit încrederea în economie pe care au avut-o în 2017.   Românii au devenit reticenţi pe fondul tensiunilor de pe piaţa monetară...

Meat.Milk 2019: În ziua de 31 mai, fii prezent la Forum Retail!
Autor: meatmilk  /   marți, 26 martie 2019

Tendințele de globalizare ale piețelor internaționale de carne și lapte se manifestă tot mai pregnant. Puși în fața acestei noi realități, fermierii, procesatorii și retail-ul din România trebuie să își adapteze afacerile. Cum vor reuși să facă acest lucru, în condițiile în care se propune o nouă paradigmă legislativă? Cum...

Când gura bate fundul oii
Autor: Ilie Stoian  /   luni, 25 martie 2019

În luna decembrie a anului trecut, autoritățile de la București anunțau cu bucurie semnarea unui acord cu Regatul Hașemit al Iordaniei, pentru exportul către acea țară a unui număr de 100.000 de ovine.   Anunțul a avut darul să ofere o perspectivă favorabilă ciobanilor români, în condițiile în care, după cum bine...