Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close

Eurocommerce salută adoptarea Ghidului de Bune Practici în relațiile cu furnizorii

Autor: Mircea Demeterjoi, 21 noiembrie, 2019

Potrivit unui comunicat emis pe data de 18 noiembrie a.c., Eurocommerce salută adoptarea, după șase ani de dezbateri, a Ghidului de Bune Practici cu aplicabilitate directă asupra relației dintre furnizori și comercianți, în lanțul de aprovizionare cu alimente.

 

Iată, în mare, prevederile acestui document susținut de Comisia Europeană și AIM, CEJA, CELCAA, CLITRAVI, Copa Cogeca, ERRT, EuroCommerce, Euro Coop, FoodDrinkEurope, UEAPME, UGAL, ca asociații profesionale europene:

 

Ca urmare a unei solicitări exprimate de către Comisia Europeană prin platforma Business-to-Business (B2B) a Forumului la nivel înalt pentru îmbunătățirea funcționării lanțului de aprovizionare cu alimente, a fost inițiat un dialog multilateral în vederea dezbaterii practicilor loiale/neloiale existente de-a lungul lanțului de aprovizionare cu alimente.

 

Scopul acestui dialog este de a contribui la desfășurarea lucrărilor Forumului la nivel înalt, pe baza mandatului acordat prin intermediul platformei B2B.

 

Subiectul principal al dezbaterii a fost găsirea unei soluții pentru a contracara inegalitățile în privința puterii de negociere și posibilele abuzuri venite din partea actorilor care activează în cadrul lanțului alimentar. Rezultatele dialogului multilateral sunt anexate sub forma unui set de principii de bună practică și a unei liste cu exemple de practici loiale și neloiale în cadrul relațiilor comerciale verticale.

 

Aceste rezultate demonstrează:

 

  1. o recunoaștere a posibilității apariției unor practici comerciale neloiale de-a lungul întregului lanț de aprovizionare cu alimente; și
  2. ii) disponibilitatea părților interesate de a aborda aceste practici într-un mod consensual și eficient.

 

Participanții la dialogul multilateral sunt de părere că aceste principii de bună practică oferă un cadru de desfășurare a activităților comerciale care respectă libertatea contractuală și asigură competitivitatea, încrederea și continuitatea, toate acestea fiind necesare pentru dezvoltarea afacerilor, pentru inovare și pentru cei trei piloni ai sustenabilității (economic, social și de mediu). În cele din urmă, beneficiarii aplicării acestor principii vor fi consumatorii și societatea în ansamblu.

 

Această abordare este complementară elaborării unor bune practici în domeniul ECR, menite să optimizeze întregul lanț valoric pentru a satisface dorințele consumatorilor într-o măsură mai mare, într-un ritm mai alert și cu costuri mai mici.

 

Principiile și exemplele prezentate în continuare țin seama de rolul important pe care îl joacă IMM-urile în cadrul lanțului de aprovizionare cu alimente.

 

Principii de bună practică

 

Părțile contractante acționează în strictă conformitate cu legile aplicabile, inclusiv cu legislația în domeniul concurenței.

 

Principii generale:

 

  1. CONSUMATORII:

 

Părțile contractante ar trebui să țină întotdeauna seama de interesele consumatorilor și de sustenabilitatea globală a lanțului de aprovizionare în relațiile lor B2B

 

Părțile contractante ar trebui să asigure eficiență maximă și optimizare a resurselor în distribuția bunurilor de-a lungul lanțului de aprovizionare.

 

  1. LIBERTATEA CONTRACTUALĂ:

 

Părțile contractante sunt entități economice independente care își respectă reciproc drepturile privind stabilirea propriei strategii și politici de management, inclusiv libertatea de a hotărî în mod independent dacă să se angajeze sau nu printr-un acord.

 

  1. CORECTITUDINEA:

 

Relațiile dintre părțile contractante ar trebui să se desfășoare cu simț de răspundere, cu bună credință și cu diligență profesională. Principii specifice:

 

  1. ACORDURILE SCRISE: Acordurile ar trebui să se încheie în scris, cu excepția cazului în care acest lucru nu este posibil sau atunci când acordurile verbale sunt acceptabile și convenabile pentru ambele părți. Acordurile ar trebui să fie clare și transparente și să cuprindă cât mai multe elemente relevante și previzibile, inclusiv drepturi și proceduri de reziliere.
  2. PREDICTIBILITATEA: Modificarea unilaterală a clauzelor contractuale nu poate avea loc decât dacă această posibilitate, precum și circumstanțele și condițiile respective, au fost convenite în prealabil. Acordurile ar trebui să schițeze procedura de urmat pentru ca fiecare parte să dezbată împreună cu cealaltă parte orice modificări necesare pentru executarea acordului sau impuse de circumstanțe neprevăzute, după cum se prevede în acord.
  3. CONFORMITATEA: Părțile trebuie să acționeze în conformitate cu prevederile acordurilor.
  4. INFORMAȚIILE: În cazul în care au loc schimburi de informații, acest lucru se efectuează în strictă conformitate cu legislația în domeniul concurenței și cu alte legi aplicabile, iar părțile trebuie să asigure în mod rezonabil corectitudinea și caracterul neînșelător al informațiilor furnizate.
  5. CONFIDENȚIALITATEA: Trebuie să se respecte confidențialitatea informațiilor, cu excepția cazului în care informațiile sunt deja publice sau au fost obținute în mod independent, legal și cu bună-credință de către partea destinatară. Informațiile confidențiale se utilizează de către partea destinatară exclusiv în scopul în care au fost comunicate.
  6. RESPONSABILITATEA RISCULUI: Toate părțile contractante din cadrul lanțului de aprovizionare ar trebui să-și asume propriile riscuri antreprenoriale.
  7. CARACTERUL JUSTIFICABIL AL CERERILOR: O parte contractantă nu va face uz de amenințări în vederea obținerii unui avantaj nejustificat sau pentru a transfera un cost nejustificat.

 

Documentul în varianta în limba română poate fi consultat aici:

https://www.supplychaininitiative.eu/sites/default/files/entr-2013-00308-00-00-ro-tra-00final.pdf

și aici:

https://www.eurocommerce.eu/resource-centre.aspx#PressRelease/11623

C.C. analizează preluarea rețelei Maya de către retailerul Profi
Autor: meatmilk  /   miercuri, 13 noiembrie 2019

Potrivit unui comunicat, Consiliul Concurenței analizează tranzacția prin care Profi Rom Food SRL preia cele 18 magazine deținute de Pram Maya SRL.   Atât Pram Maya SRL, cât și Profi Rom Food SRL își desfășoară activitatea în același domeniu, respectiv comercializarea cu amănuntul a produselor alimentare și...

Număr impresionant de consumatori, la deschiderea noului magazin Angst din București
Autor: meatmilk  /   miercuri, 30 octombrie 2019

Cel mai nou magazin Angst este situat în Bucuresti, amplasat pe Bulevardul Lacul Tei nr 113. Accentul este pus pe prospețime, comoditate și bun gust. Miercuri, 30 octombrie 2019, de la ora 11, pragul magazinului a fost trecut de primii consumatori, cunoscători ai brandului Angst precum și pe cei doresc să încerce o noua experiența de...