Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Aboneaza-te la newsletter
close
Bauma

Financial times: De ce a ajuns prețul untului la un nivel record?

Autor: Nora Marinjoi, 7 septembrie, 2017

Un deficit de aprovizionare combinat cu cererea crescândă au readus prețurile cu ridicata ale untului la un nivel record, se afirmă într-o analiză publicată în ediția de ieri a unuia dintre cele mai prestigioase instituții de presă din lume, Financial Times, semn că problema untului este globală și că naște temeri pe plan mondial. În analiza britanicilor, se afirmă:

 

Creșterea cererii și scăderea producției de lapte au condus la o dublare a prețului laptelui în acest an. Drept urmare, de exemplu, patiserii francezi doresc să crească prețul produselor de patiserie, brioșe și croissante, care sunt dependente de unt, în timp ce directorul executiv al companiei Arla, compania care se află în spatele mărcilor de produse lactate Anchor și Lurpak, a avertizat săptămâna trecută consumatorii britanici că nu va mai fi suficient unt la Crăciun. Iar, problemele din Europa au origini globale.

 

Problema e globală

 

Combinația dintre producția de lapte din țările producătoare cheie și vremea nefavorabilă, a determinat creșterea prețului internațional al untului la un nivel record în iunie, iulie și august, potrivit Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură.

 

”Disponibilitatea limitată la export a produselor lactate în toate țările producătoare majore a dus la creșteri semnificative ale prețurilor produselor lactate, inclusiv al untului”, a informat FAO la începutul acestei luni.

 

Lipsa curentă de aprovizionare și urmările pe lanț, care rezultă din prețul untului, urmează uneia dintre cele mai susținute perioade de scădere a prețurilor la lactate, deoarece piețele mondiale s-au prăbușit în 2007-2008. Vremea favorabilă și mișcarea UE de a-și liberaliza piața produselor lactate în 2015 au scăzut prețurile. Acestea s-au redus la jumătate între 2014 și 2015, mulți producători de produse lactate din întreaga lume ieșind din afaceri sau luptându-se cu datorii mai mari.

 

Răspunsul Uniunii Europene

 

UE a răspuns prin introducerea reducerilor voluntare a producției și a compensării fermierilor pentru faptul că nu produc lapte. Livrările mondiale de lapte din cele mai importante cinci regiuni producătoare s-au diminuat cu 0,4% în 2016. În emisfera sudică, vremea nefavorabilă din Australia și Noua Zeelandă a afectat producția până în prezent, în acest an, în scădere față de anul 2016.

 

Consumul de unt, pe de altă parte, continuă să crească. Kevin Bellamy-Dairy Global Strategist Rabobank,  crede că a existat o ”schimbare structurală” a tiparelor cererii pentru produsele lactate. Acest lucru a contribuit la limitarea scăderii prețului în 2014 și 2015, când oferta a fost solidă. ”Oamenii se îndreaptă spre unt, punându mai mult în alimente fabricate”, spune el.

 

În completare, studii recente au pus la îndoială legătura dintre unt și bolile cardiovasculare, accentuând entuziasmul consumatorilor. Publicitatea incorectă cu privire la efectele potențiale ale anumitor uleiuri vegetale asupra sănătății a determinat, de asemenea, consumatorii să revină la unt.

 

Raphael Moreau, analist la Euromonitor, spune că ”acest consumude unt a fost ridicat de cererea de produse naturale în rândul cumpărătorilor care se îndepărtează de spread-uri cum ar fi margarina. În ciuda creșterii prețurilor la unt, ”mulți fermieri nu au capacitatea de a crește producția”, spune Patty Clayton, analist la nivel înalt al produselor lactate din cadrul Consiliului pentru Agricultură și Horticultură, finanțat de fermieri și producători.

 

Nici prețurile înregistrate nu înseamnă că producătorii de lactate și companiile își pot schimba pur și simplu producția pentru a profita, deoarece trebuie să ofere consumatorilor cu amănuntul lapte, smântână și brânză proaspătă.

 

”Producătorii de lapte trebuie să acorde prioritate clienților lor pe termen lung”, spune doamna Clayton. Însă lipsa actuală ar fi fost mai puțin severă dacă ar fi existat stocuri care ar putea fi reluate. Cu toate acestea, cererea robustă a erodat stocurile globale. Mai mult, China se întoarce pe piața produselor lactate cum ar fi untul și brânza, completează domnul Bellamy, de la Rabobank.

 

În ciuda creșterii prețurilor cu ridicata ale untului, comercianții cu amănuntul și producătorii de alimente transferă costurile către consumatori. Cu toate acestea, analistii asteapta ca aceasta sa se schimbe pe masura ce marjele sunt împinse până la limita la care vânzările vor scădea, deci, până când va fi stoarsă și ultima picătură a profitului din majorările de preț:

 

”Având în vedere inflația recentă a prețurilor la unt, dacă aceasta continuă, aceasta se va reflecta în prețurile de consum”, avertizează doamna Clayton, care prevede că prețul va rămâne sub presiune pentru restul anului, producția fiind puțin probabil să se reia termen scurt.

 

La rândul său, dl Bellamy previzionează: ”Prețul untului va reveni peste câteva luni, dar nu va reveni la nivelurile de dinainte de criză, ci se vor păstra la un nivel relativ ridicat, mai ales că Europa și Brazilia suferă de o lipsă de vaci tinere, pentru a intra în efectivele de producție, după anii de prețuri reduse a produselor lactate.

GfK: Puterea de cumpărare a românilor a crescut cu 12 %
Autor: meatmilk  /   miercuri, 18 ianuarie 2017

(Comunicat) Europenii înregistrează o putere de cumpărare pe persoană în ușoară creștere în 2016, comparativ cu anul trecut. Venitul net disponibil al populației variază substanțial între cele 42 de țări analizate în studiul GfK. Cea mai mare putere medie de cumpărare o găsim în Liechtenstein, Elveția și Luxemburg, în timp ce...

Cine sunt premianții anului 2016?
Autor: Mircea Demeter  /   luni, 9 ianuarie 2017

Cum e și firesc, acum, la începutul unui nou an, făcând o trecere în revistă a activității companiilor din industriile de carne și lapte ale României, am căutat să vedem cine ar putea fi premianții din 2016. Fără a avea pretenția întocmirii unui clasament, iată selecția noastră.   Unicarm, cel mai pare producător de...