Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Aboneaza-te la newsletter
close

FoodDrinkEurope: Piața unică trebuie apărată

Autor: Mircea Demeterjoi, 11 ianuarie, 2018

Industria alimentară este cel mai mare sector al industriei prelucrătoare din Europa, cu 289.000 de companii, generând venituri anuale mai mari de 1 milion de euro și angajarea a 4,2 milioane de persoane.

 

Potrivit unui raport al sectorului FoodDrinkEurope, vânzările de alimente cu valoare adăugată sunt pe un curs de creștere,  cu 3,4%. Sectorul speră să crească vânzările cu valoare adăugată cu 2,5-3,5% pe an între 2018 și 2025.

 

Cu toate acestea, raportul prezentat în data de 10 ianuarie a.c. are un avertisment clar: perspectivele sectorului alimentar sunt amenințate.

 

Importanța pieței unice

 

Piața unică reprezintă 90% din vânzările din sectorul alimentar din Europa. Evenimente recente, cum ar fi Brexit, au pus accentul pe funcționarea pieței unice, notează Asociația FoodDrinkEurope.

 

”O piață unică funcțională devine cea mai importantă prioritate a industriei. Brexit adaugă un plus de complexitate și incertitudine întreprinderilor de pe ambele părți ale canalului”, a avertizat organizația.

 

Odată ajuns în afara blocului, Marea Britanie va fi cel mai mare partener comercial al UE pentru alimente și băuturi, a remarcat FoodDrinkEurope. Organizația a cerut Comisiei Europene să negocieze un acord tranzitoriu și o relație comercială viitoare care să garanteze comerțul fără întreruperi al produselor și ingredientelor alimentare și al băuturilor între continent și Marea Britanie. FoodDrinkEurope a cerut negociatorilor să acorde prioritate „nevoilor afacerii” față de „cerințele politice” în cadrul viitoarelor negocieri comerciale.

 

Dincolo de Brexit

 

Brexit nu este singurul factor de risc, a continuat FoodDrinkEurope. ”nterpretările diferite a legilor UE conduc din ce în ce mai mult spre ridicarea de bariere pentru companiile alimentare și băuturi, în cadrul pieței unice”.

 

Pe parcursul anului 2017, FoodDrinkEurope a fost un adversar ferm al legislației introduse la nivel național, cum ar fi cerințele de etichetare a țării de origine, iar în decembrie grupul a înregistrat o plângere oficială privind cerințele țării de origine a Italiei, introducerea căreia nu a respectat cerințele procedurale.

 

Etichetarea de origine este un subiect controversat în Europa

 

Regulamentul UE privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare permite statelor membre să introducă cerințe suplimentare obligatorii de etichetare pentru anumite categorii de produse alimentare, inclusiv indicând originea produselor, dacă acest lucru este justificat din motive de sănătate publică sau de protecție a consumatorilor.

 

În timp ce unele țări, inclusiv Italia și Franța, au introdus reglementări COOL, alte state membre sunt nemulțumite de proliferarea cerințelor naționale. Anul trecut, Belgia, cu sprijinul Germaniei, Republicii Cehe, Țărilor de Jos și Luxemburgului, a solicitat CE să efectueze o evaluare a impactului asupra etichetării obligatorii a originii.

 

Ca răspuns, Comisia a solicitat statelor membre care au implementat astfel de măsuri să furnizeze feedback la sfârșitul experimentului, care poate dura până în 2019.

 

”În contextul unei strategii ambițioase și cuprinzătoare privind piața unică, Comisia Europeană ar trebui să își intensifice rolul de a se asigura că legislația UE este respectată în mod corect și că legislația națională nu fragmentează piața unică în domeniile în care legislația alimentară este armonizată”, susține FoodDrinkEurope.

GfK: După T3, piața alimentelor ambalate a crescut cu 6,3 %
Autor: meatmilk  /   joi, 14 decembrie 2017

(Comunicat) Industria bunurilor de larg consum a înregistrat o creștere de aproape 6% în valoare, în primele 9 luni ale anului. Românii au cheltuit mai mult la un act de cumpărare, însă au cumpărat cu o frecvență relativ similară față de primele 9 luni din 2016.   Comerțul modern domină în continuare piața de FMCG și...

Cum s-a schimbat obiceiul de consum al românilor?
Autor: Mircea Demeter  /   joi, 14 decembrie 2017

Cum s-a schimbat obiceiul de consum al românilor? La această întrebare a încercat să răspundă Consiliul Concurenței, care a analizat ”Modul de definire a pieţei relevante a retailului alimentar”. În acest sens, instituția amintită mai sus a comandat ”Sondajul privind comportamentul consumatorului și factorii care influențează...