Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Aboneaza-te la newsletter
close

Încotro se îndreaptă sectorul de carne al României?

Autor: Ilie Stoianvineri, 14 septembrie, 2018

Ca jurnalist, dacă vrei să scapi de problema unui titlu, începi cu ”Încotro…”. Ei, bine, de data asta, din păcate, titlul se justifică din plin, pentru că, măcar dacă ne gândim la sectorul de carne, haosul pare a fi instalat din cauza evoluției pestei porcine africane. Așadar, haideți să vedem cum stăm și, mai ales, haideți să încercăm să vedem unde vom fi.

 

Care erau previziunile în primăvară?

 

Pentru a ne reaminti care erau premizele acestui an, să facem apel la un studiu efectuat de KeysFin, care a analizat informațiile din perioada 2012-2017. Potrivit sursei citate, la finalul anului 2018, afacerile sectorului românesc al cărnii ar fi putut depăși 7,4 miliarde de euro, pe fondul creșterii consumului și a evoluției prețurilor. Un argument în acest sens este și faptul că sectorul totalizase la finalul lui 2017 suma de 7,3 miliarde de euro, aceasta reprezentând o dovadă de maturitate, în opinia celor de la KeysFin, care făceau, totuși, o precizare importantă:

 

”Avansul trebuie pus în oglindă cu evoluția profitabilității, care a înregistrat un rezultat remarcabil. În ultimii 5 ani, profitul net al companiilor din piața cărnii a crescut cu 115,9%, de la 901,4 milioane de lei în 2012, la 1,94 miliarde lei, în 2017, iar pentru 2018 este prognozat un profit de de 2,21 miliarde de lei. Mai mult, rezultatul net, raportat de companii, apucase să treacă, de la o pierdere de 16,4 milioane de lei, în 2012, la un plus de 838 milioane de lei, în 2016, acesta fiind ultimul an pentru care există date complete la Ministerul Finantelor.

 

Conform studiului KeysFin, evoluția trebuie pusă pe seama investițiilor masive: ”Ultimii cinci ani au adus investiții semnificative pe întregul lanț de producție, de la creșterea animalelor, la comerț. Problemele cu pesta porcina (cea simplă), cu exporturile, alături de semnalul semnificativ dat de depășirea crizei economice (și reducerea TVA-ului, am adăuga noi), au impulsionat firmele să își reorganizeze liniile de producție, astfel că întregul lanț economic s-a eficientizat, iar calitatea și oferta de produse au crescut semnificativ”.

 

O altă urmare a investițiilor în tehnologii performante este aceea că, din 2016, numărul de angajați a început să scadă. Potrivit datelor, pe piața cărnii activează cca. 9.500 de firme, cele mai multe în sectorul creșterii animalelor (5.777, în 2016), în timp ce, în sectorul de procesare sunt prezente cca 1.000 de companii. Restul reprezintă firmele din comertul cu ridicata și amănuntul.

 

Iar, dacă vorbim despre regretele de acum, să spunem neapărat faptul că la începutul acestui an, peste 50 % dintre companiile din sector își declarau intențiile de a se orienta masiv către export. Acum…

 

Premianții de ieri…

 

Topul investitorilor a fost dominat de Smithfield Romania SRL, cu afaceri de cumulate (creștere, producție), de 1,630 md. lei. Clasamentul continua cu Transavia SA, Avicola Buzău și Agrisol Internațional, fiecare cu afaceri de peste un sfert de miliard de lei. În Top mai figurează Interagroaliment SRL, Galli Gallo SRL (falimentată și vândută între timp), Banvit Foods SRL, Avicola Brașov, Fermador SRL și Avicola Focșani.

 

”Este de remarcat faptul că 8 din 10 companii sunt din avicultură, urmate de cele din sectorul creșterii porcilor, cu Smithfield Romania care reprezintă 28% din cifra de afaceri a Top-ului ptimelor 10 jucători”, susține KeysFin. În sectorul procesării, locul secund era ocupat de Unicarm SRL, urmată de Aaylex Prod SRL și Caroli Foods SRL. Potrivit datelor de la MF, top-ul era completat la finalul lui 2016 de Agricola Internațional SA, Recunoștința ProdCom Impex SRL, Elit SRL, Diana SRL, Aldis și Scandia Food.

 

…și haosul de acum

 

La începutul trimestrului doi al acestui an, specialiștii de la KeysFin afirmau, încercând o prognoză pentru finalul lui 2018: ”Într-o piață în care trendul era dat de preț, comportamentul de consum a început să se schimbe. Românii au început să mizeze mai mult pe calitate. Este un trend în formare, însă cu valențe extrem de pozitive. De la parizerul no-name, aflat în topul vânzărilor din trecut, clienții și-au reorientat consumul către produse mai sănătoase. Trendul Healthy, fără E-uri, aditivi etc, a atras un număr tot mai mare de clienți, iar producătorii și importatorii au urmat această direcție”.

 

Perspectivele erau încă și mai promițătoare: ”Anul 2018 va fi un an semnificativ pentru piața cărnii. Focusul investitorilor se va muta, în mare parte, pe exporturi. Pe plan intern, principala provocare o va reprezenta inflația, creșterea prețurilor urmând să influențeze într-o proporție semnificativă evoluția vânzărilor”.

 

În momentul în care redactăm acest articol, pare că orice previziune anterioară a căzut. Evoluția pestei porcine africane a dus deja la un dezastru care va cuantifica miliarde și miliarde de lei. Cum spuneam într-o emisiune Meat.Milk TV, această nenorocire ne-a dat înapoi cu ani întregi, fiind condamnați la declin pentru 10-15 ani de acum încolo, cel puțin pe partea de producție a cărnii de porc. Se speră ca României să nu i se interzică exporturile de produse finite din carne, pentru că, despre exportul de carne de porc, care tocmai fusese reluat, nici nu se va mai pune problema în viitorii zeci de ani.

 

Rămâne ca avicultura să salveze ce mai poate salva, dar ultimele vești din acea zonă nu sunt nici ele prea bune. Exportul de ovine se desfășoară cu mari probleme iar procesarea acestei cărni nu intră în discuție, românii neconsumând carne de miel sau de oaie decât de Paști. Procesarea are totuși șansa importurilor de materie primă, dar fermele industriale care au fost deja depopulate vor trebui să facă mari eforturi pentru a se redresa. Domnul ministru Petre Daea promitea că efectivele vor fi refăcute ”în 3 luni”, dar haosul este generalizat.

 

Nielsen: Atenție, percepția consumatorilor despre private label e favorabilă!
Autor: Nora Marin  /   miercuri, 10 ianuarie 2018

Percepțiile despre brandurile cu etichetă privată sunt favorabile în întreaga lume, însă cotele de valoare nu sunt distribuite corespunzător, relevă una dintre ultimele cercetări realizate de Nielsen. Cum e și firesc, succesul etichetei private este cel mai puternic în cazul categoriilor de bunuri de larg consum, în comerțul cu...

USDA: România, poarta de intrare a alimentelor americane în UE
Autor: Maria Demetriad  /   miercuri, 25 octombrie 2017

Așa cum v-am obișnuit, vă prezentăm extrase din rapoarte ale misiunilor diplomatice străine în România, cu relevanță pentru domeniul industriei alimentare autohtone. De această dată, vă prezentăm o sinteză a Ambasadei Statelor Unite la București, despre piața de retail alimentar. Informațiile parvenite la redacția revistei...