Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Aboneaza-te la newsletter
close

Infiintarea laboratorului privat de testare

Autor: Meat MIlkmiercuri, 30 ianuarie, 2013

Implementarea de strategii pe termen mediu si lung privind dezvoltarea laboratoarelor sanitare veterinare, in contextul noii viziuni europene, a impus crearea cadrului legislativ si organizatoric infiintarii laboratoarelor sanitar-veterinare si/sau pentru siguranta alimentelor private. In prezent, peste 30 de astfel de unitati dotate cu tehnica performanta si specialisti profesionisti, capabili si abili, sunt autorizate de catre ANSVSA. Pe langa acestea, functioneaza laboratoarele private uzinale (denumite astfel datorita amplasarii in incinta unitatilor productive), autorizate sanitar-veterinar si/sau pentru siguranta alimentelor, care pot efectua analizele pentru toate subunitatile apartinand aceleiasi unitati.

Conditii generale pentru autorizare

Conditiile generale de functionare pentru autorizarea sanitara veterinara fac referire la amplasamentul imobilului in care este situat laboratorul, conditii privind utilitatile necesare impuse si conditii privind constructia. La verificarea conditiilor de amplasare se are in vedere ca distanta fata de cladirile invecinate si de drumurile publice sa fie astfel proiectata incat sa asigure respectarea prevederilor legale privind protectia mediului, sanatatea publica, sanatatea animalelor si siguranta cladirilor.

Imobilul in care va fi amplasat laboratorul va fi ales tinandu-se cont ca acesta trebuie sa asigure, in principal, normele generale de protectie a muncii. De asemenea, e nevoie de un spatiu adecvat desfasurarii activitatilor specifice profilului/laboratorului, in vederea respectarii fluxului probelor, asigurand in acelasi timp conditiile aplicarii masurilor de igienizare si realizare a regimului termic de functionare a echipamentelor. Imobilul va fi unul construit din materiale netoxice, impermeabile, netede, rezistente la coroziune si uzura, care sa poata fi usor curatate. Pavimentele, tavanele (situate la inaltimea adecvata specificului) si peretii interiori, construiti, de asemenea, din materiale rezistente la agenti chimici, impermeabile, neputrezibile si netede, vor asigura o perfecta protectie termica si fonica.

Instalatiile electrice, proiectate prin respectarea reglementarilor in vigoare, vor asigura inclusiv un iluminat adecvat activitatii. Lumina naturala poate fi transmisa (optional) prin usile si ferestrele confectionate la randul lor din materiale netoxice, rezistente la agenti chimici, usor igienizabile, bine antifonate, cu etanseitate necompromisa.

Ventilatia laboratorului trebuie sa fie corespunzatoare in toate spatiile de lucru si administrative, asigurata prin mijloace adecvate, prin sisteme generale si/sau autonome de climatizare. Fac exceptie de la aceasta conditie spatiile in care se realizeaza activitati ce necesita presiune negativa sau alte mijloace de biosecuritate.

Utilitatile laboratoarelor sanitar-veterinare si/sau pentru siguranta alimentelor necesita, in vederea autorizarii, aceleasi conditii generale:
– aprovizionarea cu apa potabila, in cantitati suficiente, pentru activitatile pe flux si pentru procesul de igienizare;
– apa potabila sa provina din reteaua de aprovizionare a localitatii/orasului sau din sursa proprie;
– apa potabila distribuita in toata reteaua sub presiune adecvata si continua;
– apa calda furnizata dintr-o instalatie centrala pentru incalzirea si distribuirea apei calde sau de la instalatii proprii;
– tratarea apei uzate, inainte de deversarea in canalizarea publica, realizata conform legislatiei privind protectia mediului;
– materialul patologic si deseurile rezultate in urma activitatilor din laborator inactivate prin mijloace specifice si preluate de catre o unitate specializata pentru denaturare;
– spatiile de lucru, in care se desfasoara activitati de necropsie, neaparat prevazute cu guri de canal, in functie de suprafata acestora.

Printre conditiile generale impuse autorizarii laboratorului se mai numara si dotarea acestuia cu instalatii pentru asigurarea parametrilor de microclimat, pentru captarea si evacuarea factorilor nocivi din spatiile de lucru, in conditii de mentinere constanta a temperaturii si umiditatii, inclusiv in spatiile destinate amplasarii/depozitarii aparaturii. Sistemele de protectie antiseismic, antiterorist si contra daunatorilor trebuie corelate cu specificul activitatii autorizate care se desfasoara in laborator, iar in cazul in care sunt prevazute activitati cu risc biologic sau chimic, acestea trebuie prevazute cu sisteme de biosecuritate, conforme cu legislatia in vigoare.

Conditii specifice de autorizare

Pe langa conditiile generale, laboratoarele sanitar-veterinare si/sau pentru siguranta alimentelor trebuie sa indeplineasca conditii specifice referitoare la spatiile de lucru si anexe, dotarea cu aparatura si instrumentar, personalul incadrat, respectiv documentatia laboratorului.

Spatiile de lucru si spatiile utile vor fi in asa fel constituite incat sa poata asigura desfasurarea in conditii corespunzatoare a activitatilor autorizate, in functie de specific. Insa, indiferent de specificul fiecarui laborator, spatiile administrative ale laboratoarelor in care desfasoara activitati cu risc biologic trebuie clar delimitate de spatiile ce desfasoara activitati speciale de laborator, iar accesul trebuie, la randu-i, delimitat si separat.
De asemenea, trebuie avuta in vedere, pentru toate activitatile specifice, protectia impotriva conditiilor excesive de temperatura, umiditate, vibratii, perturbatiile sau interferentele electromagnetice. In acest scop, este obligatorie dotarea cu echipamente necesare analizarii si monitorizarii parametrilor de mediu ambiental.
In laborator, vor fi dispuse spatii-anexa destinate primirii si inregistrarii de probe, specialistilor, evidenta, documentare, elaborarea si redactare a buletinelor de analiza/rezultatelor, spatii pentru spalarea sticlariei, spalarea si reconditionarea echipamentului de lucru, pregatirea materialului steril. Accesul in incinta laboratorului a persoanelor neautorizate este strict interzis.

Dotarea reprezinta o alta etapa forte a verificarii conditiilor specifice autorizarii si obliga la existenta, alaturat unui mobilier de laborator (in functie de specificul activitatilor autorizate), a unei aparaturi specifice corelate cu obiectul activitatii. Laboratoarele sanitare veterinare si/sau pentru siguranta alimentelor trebuie prevazute cu facilitati de comunicatie adecvate si proceduri elaborate, prin care sa asigure confidentialitatea probelor si a rezultatelor, de-a lungul intregului proces analitic.

Personalul care gestioneaza activitatile laboratorului va avea calificari de profil, in functie de specificul activitatii ce urmeaza sa o exercite. Dovada cunostintelor, corelate cu profilul activitatii, va fi atestata prin adeverite/diplome/certificate sau alte documente care pot sa certifice instruirea de specialitate pentru profilul respectiv. Personalul auxiliar se evalueaza in functie de categoria si complexitatea activitatilor ce urmeaza sa fie autorizate si care urmeaza sa se desfasoare, in cadrul laboratorului.

Personalul necesar desfasurarii activitatii din cadrul laboratoarelor sanitare veterinare si/sau pentru siguranta alimentelor este (conform normelor legale in vigoare) urmatorul:

a) sef de laborator si/sau specialist cu studii superioare, instruit pentru profilul respectiv;
b) personal tehnic cu studii medii;
c) personal auxiliar.

Dupa autorizare, autoritatile competente efectueaza controale, semestrial sau ori de cate ori se impune. Autoritatile competente pot sa efectueze controale in sistem randomizat, pentru oricare laborator. In cazul in care, in urma controalelor efectuate se constata neindeplinirea conditiilor legale de functionare, se completeaza o nota de constatare prin care se notifica unitatii/institutiei in care functioneaza laboratorul controlat, neconformitatile constatate.

Ferma de midii Agigea, vinde scoicile cu2 euro pe kilogram
Autor: Maria Demetriad  /   joi, 17 septembrie 2015

România există o singură fermă de midii, la Agigea. Delicioasele scoici se găsesc de vânzare în două lanţuri de hypermarketuri şi în câteva restaurante de pe Litoral, la un preţ de aproximativ 2 euro pentru un kilogram. Cele mai importante detalii: midiile sunt româneşti şi mereu proaspete.   Mirel Crivăț a pus pe...

Înființarea și exploatarea unei ferme de nurci
Autor: Aura Alexa Ioan  /   vineri, 29 mai 2015

În România, o afacere care se dovedeşte profitabilă, a fost foarte puţin dezvoltată: cea a fermelor de animale de blană! Asta nu a însemnat că olandezii, mari crescători de animale de blană, nu au “mirosit” această oportunitate, începând deja să îşi mute afacerile de acest gen în România, pentru a nu fi în permanență sub...