Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Aboneaza-te la newsletter
close

Inovație Agricola Bacău: Ouă îmbogățite pe cale naturală cu luteină și antioxidanți

Autor: Meat MIlkmarți, 29 aprilie, 2014

AGRICOLA creează alimente care contribuie la prevenţia afecțiunilor oculare și chiar a cancerului

 

Avicola Lumina, Constanța, parte din Grupul de firme AGRICOLA, unul dintre cei mai importanţi furnizori de ouă din România, este coordonatorul a două proiecte de obținere a unor alimente inovatoare: primul presupune dezvoltarea unui ou îmbogăţit pe cale naturală cu luteină, care va ajuta consumatorii să se lupte cu riscul de degenerescenţă maculară, afecţiune oculară ce reprezintă principala cauză a  pierderii vederii la adulţi. Cel de-al doilea proiect dezvoltă un sortiment îmbogăţit pe cale naturală cu antioxidanţi, elemente care joacă un rol esenţial în prevenirea  și tratamentul bolilor cardiovasculare, hipertensiunii arteriale, diabet, artrită, cancer.

 

Primul proiect – unul național – dezvoltat de Avicola Lumina alături de Institutul Naţional de Cercetare şi Dezvoltare pentru Biologie şi Nutriţie Animală IBNA Balotești, este câștigătorul Programului INOVARE a UEFISCDI – Ministerul Educaţiei Naţionale. Valoarea acestuia se ridică la aproximativ 800.000 EUR, din care 311.000 EUR sunt finanțați de la buget, iar restul de Avicola Lumina. Obiectivul acestuia constă în obținerea unui sortiment de ou îmbogăţit în mod natural cu caretonoizi (luteină şi zeaxantină), care ajută la prevenirea degenerescenţei maculare, afecţiune oftalmologică ce reprezintă principala cauză a pierderii vederii la adulţi.

Studii recente arată că degenerescenţa maculară afectează peste 5% dintre persoanele care depăşesc 65 de ani. Noile sortimente de ouă conţin într-o proporţie mai mare luteină şi zeantină, compuşi naturali prezenţi în compoziţia gălbenuşului de ou, ce ajută la blocarea acţiunii negative a luminii asupra retinei şi astfel, previn afecţiunile ochilor. Obţinute prin procedee şi tehnologii prietenoase faţă de animale, consumatori şi mediu, ouăle vor avea o coloraţie a gălbenuşului mai intensă, datorită proprietăţilor pigmentare ale celor două substanţe nutritive.

„La nivel internaţional mai există un singur brevet referitor la ouă îmbunătățite pe cale naturală cu luteină, obtinut în SUA, sursa de luteină fiind gălbenele. În proiectul nostru vom folosi resurse locale. Vom realiza astfel un circuit integrat al unor resurse vegetale valoroase ale căror proprietăți vor ajuta la prevenirea îmbolnăviriii oamenilor, dar și la bunăstarea găinilor”, a menţionat Vasile Bunduc, director Avicola Lumina şi coordonatorul proiectelor.

„Studiul de fezabilitate întocmit de Avicola Lumina a arătat ca există oportunitatea ca aceste noi sortimente de ouă să-și creeze propria piață/ nișă și chiar de a determina consumatorii să asocieze noul produs cu producătorul. Se știe că valoarea nutrițională a oului poate fi uşor influențată prin structura şi compoziţia raţiilor folosite în furajarea găinilor”, a arătat coordonatorul echipei de la IBNA care se ocupă de acest proiect, dr. Tatiana Panaite.

În România, consumul de ouă este de până la 260 ouă/an/cap de locuitor, mai mic decât în Uniunea Europeană, una dintre cauze fiind teama față de conținutul mare de colesterol – teorie demontată de studii recente.

Al doilea proiect de cercetare aplicată, derulat prin Programul Inovare pentru Cooperare internatională EUREKA-EUROSTARS, este coordonat de Avicola Lumina, parteneri fiind IBNA Balotești, dar și partenerii sârbi compania VINARIJA SIJACKI și INSTITUTE FOR FOOD TECHNOLOGY, respectiv partenerul sloven Jata-Emona-Emona Nutrition R&D Department din Ljubljana.

Valoarea proiectului totalizează 600.000 EUR. „Acesta a obținut un punctaj bun atât la evaluarea națională cât și la aceea internațională așa că a primit, pentru activitățile întreprinse de parteneriatul român, o finanțare de 43% de la bugetul de stat.

În cadrul acestui proiect se dezvoltă un nou sortiment de ou îmbogățit pe cale naturală cu acizi grasi polinesaturaţi, prin valorificarea subproduselor rezultate de la fabricarea vinului în calitate de antioxidanți naturali şi prin adăugarea controlată a acestora în rețetele furajelor destinate găinilor ouătoare , a precizat coordonatorul echipei de la IBNA, dr. Margareta Olteanu.

 

Acizii graşi polinesaturati omega 3 (PUFA omega-3) sunt esențiali creșterii și dezvoltării normale a organismului uman și joacă un rol important în prevenirea și tratamentul bolilor cardiovasculare, hipertensiunii arteriale, diabetului, artritei, cancerului, etc. Oul obişnuit conţine, în gălbenuș, acizi polinesaturați, dar nu într-o cantitate suficientă pentru a asigura necesarul zilnic, însă cu ajutorul unor rețete furajere care includ materii prime bogate în acizi PUFA omega-3, concentrația acestora în galbenușul de ou poate fi ridicată.

Inovaţia pusă în slujba nevoilor şi obiceiurilor de consum ale clienţilor noştri a fost întodeauna în centrul preocupărilor AGRICOLA. În 2012, colegul meu de la Lumina lansa Ouăle Fericite, marcate cu cifra 1, provenind de la găini crescute în sistem free range, sistem care permite găinilor să iasă libere afară, în timpul zilei, fiecare pasăre beneficiind, potrivit reglementărilor europene în vigoare, de 4 metri pătraţi spaţiu exterior. În cazul de față, la sfârșitul anului 2015, respectiv în vara anului 2016 vom lansa alte două alimente inovatoare, 100% naturale şi care contribuie direct la prevenirea unor probleme de sănătate publică. Noile sortimente de ouă intră în categoria alimentelor funcţionale despre care se vorbeşte mult în ultima vreme, fiind produse naturale cu proprietăţi nutritive foarte importante”, a declarat Grigore Horoi, Preşedinte Grupul de firme AGRICOLA.

În 2015, Frigoexpres va avea o creștere de 10 %
Autor: Maria Demetriad  /   vineri, 16 ianuarie 2015

În anul 2015, compania de transport Frigoexpres va avea o creștere de 10 % a afacerilor, a declarat Florian Mihuţ, Directorul General şi acţionarul majoritar al transportatorului orădean, la acest lucru urmând să contrinuie noile contracte semnate în Germania, Franţa şi Elveţia.   „Anul trecut l-am terminat cu o cifră de...

Afacerile VPK Packaging-Salonta vor trece de 23 de milioane de euro
Autor: Maria Demetriad  /   joi, 15 ianuarie 2015

Afacerile VPK Packaging-Salonta vor trece de 23 de milioane de euro, în 2015. Mai precis, producătorul belgian de ambalaje din carton VPK Packaging, care deţine pe piaţa locală două fabrici la Salonta, judeţul Bihor, şi-a bugetat pentru anul 2015 o cifră de afaceri de 23,6 mil. euro, mai mult cu 13% faţă de anul trecut, în principal pe...