Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Aboneaza-te la newsletter
close

Limite legislative impuse produselor tradiţionale

Autor: Meat MIlkluni, 7 octombrie, 2013

Tradiţionalitatea este percepută ca un element (ansamblu de elemente) prin care un produs se distinge clar de alte produse similare, aparţinând aceleiaşi categorii. Tradiţionalitatea nu se poate limita la un mod de producţie stabilit printr-o reglementară sau naţională sau la o compoziţie cantitativă sau calitativă.

Autorităţile, cu faţa spre produsele tradiţionale

Se pare că autorităţile vor limita producerea “tradiţionalelor” în cantităţi ce nu justifică, odată cu terminologia atrăgătoare, cantităţile impresionante existente pe piaţă simultan cu inexistenţa unor spaţii de producţie, pentru ceea ce este, în fapt, o industrie falsă. Este motivul principal pentru care conducerea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), în asociere cu Agenţia Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) au pus bazele unui cadru legislativ, care să ordoneze această piaţă.

Ordinul prezentat de autorităţi stabileşte condiţiile şi criteriile pentru atestarea produselor tradiţionale, aplicându-se fără să aducă atingere altor prevederi specifice. Direcţia Generală de Industrie Alimentară, prin compartimentul de specialitate cu atribuţii în domeniul produselor tradiţionale din cadrul MADR înfiinţează şi administrează Registrul Naţional al Produselor Tradiţionale, denumit în continuare RNPT. Registrul se publică anual pe site-ul MADR.

Pentru a figura în acest registru, produsul tradiţional trebuie să fie fabricat din materii prime obţinute din zona de producţie, să prezinte o reţetă tradiţională specifică locului de prelucrare, prin care să reflecte un timp tradiţional de producţie şi/sau prelucrare, să aibă în procesul de obţinere a produsului şi operaţiuni de prelucrare realizate manual şi să dovedească un mod de lucru tradiţional.

Materialele şi obiectele care vin în contact cu produsele tradiţionale vor respecta prevederile legale, iar înregistrarea nu este permisă în cazul unui produs a cărui tradiţionalitate se datorează provenienţei sau originii geografice şi/sau aplicării unei inovaţii tehnologice. Utilizarea termenului geografic este autorizată sub un nume care nu intră sub incidenţa reglementărilor privind protecţia indicaţiilor geografice şi de origine ale produselor agricole şi produselor alimentare.

(4) Utilizarea termenului geografic este autorizată sub un nume care nu intră

sub incidenţa reglementărilor privind protecţia indicaţiilor geografice şi denumirilor de origine ale produselor agricole şi produselor alimentare.

Atestare condiţionată

Pentru a fi atestat ca produs tradiţional, produsul trebuie să fie conform unui caiet de sarcini. Printre elementele ce trebuie înscrise în caietul de sarcini, se numără:

Numele produsului trebuie să fie unic;

Descrierea caracteristicilor produsului tradiţional, prin indicarea principalelor însuşiri organoleptice, fizico-chimice şi microbiologice, care să definească tradiţionalitatea acestuia, respectiv: aspect, consistenţă, culoare, gust, aromă, miros, conţinut în apă, substanţe grase, sare proteine aciditate, densitate; floră bacteriană specifică, unde este cazul;

Descrierea caracteristicilor materiilor prime;

Materii prime care să nu cuprindă în compoziţia lor adaosuri de: aditivi alimentari, coloranţi, arome, vitamine, minerale, îndulcitori, cu excepţia celor naturale.

În caietul de sarcini mai trebuie descrise ingredientele folosite în procesul de fabricaţie (care nu prezintă în compoziţia lor adaosuri de aditivi, vitamine, coloranţi, arome, minerale îndulcitori), indicarea ingredientelor folosite şi principalele însuşiri organoleptice, fizico-chimice şi microbiologice, unde este cazul.

MADR, prin structurile teritoriale de inspecţie, are atribuţii de control privind îndeplinirea condiţiilor şi a criteriilor care au stat la baza acordării atestatului de produs tradiţional. Inspecţia se va efectua prin consilierii cu atribuţii de inspecţie în domeniul industriei alimentare, din cadrul direcţiilor pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti, care vor întocmi un proces verbal de control, în urma verificărilor efectuate la unitatea de producţie şi la comercializarea produselor, pentru verificarea legalităţii atestatului şi a logoului de “produs tradiţional”.

APIA : Ghidul Prim-Cumpărătorului de lapte de vacă
Autor: meatmilk  /   joi, 7 iunie 2018

Ghidul este adresat operatorilor economici care desfăşoară activităţi de achiziţionare a laptelui crud de vacă de la producători, în vederea procesării sau vânzării către alte unităţi de procesare şi care au obligaţia de a se înregistra în Registrul prim-cumpărătorilor de lapte.   Ghidul este întocmit...

Legislația privind gestionarea fondurilor europene a fost completată
Autor: meatmilk  /   joi, 26 aprilie 2018

(Comunicat) Guvernul a aprobat o Ordonanță care completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente Politicii Agricole Comune, Politicii Comune de Pescuit şi Politicii Maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la...