Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close

O problemă de etică în afacerile cu carne de pui

Autor: Meat MIlkjoi, 27 noiembrie, 2014

În ultima perioadă, pe piața internațională s-a observat o problemă de etică în afacerile cu carne de pui. Pentru comercianții cu amănuntul de produse alimentare din multe piețe, vânzarea cărnii de pasăre de la păsări care nu au fost supuse unor manevre care să le creeze traume ori vânzarea de ouă de la găini care nu au fost crescute în baterii a devenit practic noul standard în materie. Următorul punct de dispută publică – și anume consumul de păsări cu ”sexul greșit” deja se profilează la orizont. Cu toate acestea, va exista întotdeauna un grup considerabil de consumatori pentru care, din motive economice, problemele de bunăstare a animalelor sunt doar o preocupare secundară. Comercianții cu amănuntul sunt prinși la mijloc, iar unii ar putea să fie obligați de a face o alegere incomodă.

 

Supermaketurile și bunăstarea animalelor? Relația e directă

 

Supermarket-urile sunt foarte atente la cererea consumatorilor de avea produse avicole de la păsări care nu au fost tratate cu cruzime. Iar în acest moment subiectul cu privire la bunăstarea animalelor continuă să capete amploare. Carnea de pasăre este cel mai consumat tip de carne proaspătă în cele mai multe regiuni ale lumii (cu excepția regiunilor Asia-Pacific și Europa de Vest unde conduce carnea de porc), iar ouăle sunt, de asemenea  populare în întreaga lume. Deci, prin urmare, prin forța numărului, carnea de pui este în prima linie a preocupărilor consumatorilor cu privire la modul în care sunt tratate animalele.

Un studiu publicat în septembrie 2014 de către Societatea Americană pentru Prevenirea Cruzimii la animale (ASPCA), a relevat faptul că mai mult de 80% dintre respondenți au considerat că este important pentru ei ca păsările a căror carne o achiziționează să nu fi fost supuse la cruzimi. Interesant este faptul că mai puțin de o treime au încredere în faptul că industria are practici lipsite de cruzime de creștere și sacrificare a păsărilor. Mai mult, 75% dintre cei chestionați au declarat că doresc să vadă în supermarketuri o gamă mai largă de produse de carne de pui de la păsări care au fost tratate corect.

Ca urmare, un număr tot mai mare de retaileri și-au revizuit lanțurile lor de aprovizionare în consecință. De exemplu, în Australia, cele mai mari supermarketuri din țară sunt deja ferme în angajamentul de a oferi doar carne ce provine de la păsări care nu au suferit tratamente crude. Coles, a doua mare rețea de magazine din țară, cu o cotă 25% din piața produselor de băcănie colaborează cu Societatea Regală pentru Protecția Animalelor (RSPCA) care certifică faptul că păsările nu au fost supuse unor tratamente crude, iar ouăle vândute sub marca privată proprie sunt obținute doar de la găini care nu au fost crescute în baterii.

 

E nevoie de răspândirea unei noi tehnologii

 

Dar, preocuparea consumatorilor nu se va opri doar la critica modului în care animalele sunt ținute în timpul vieții lor productive. De zeci de ani publicul a fost bombardat cu imagini de găini înghesuite în adăposturi, fără pene etc. Dar prea puțină atenție a fost până acum acordată puilor abia ieșiți din găoace care se întâmplă să aibă ”sexul greșit”. Fermele ce produc în sistem industrializat dețin diferite specii de păsări specializate fie în producția de carne, fie în cea de ouă.  Pentru acestea nu este viabil din punct de vedere economic să crească vlăstari masculini ce provin din găini crescute pentru producția de ouă și nici alți pui ce provin de la păsări outoare sau de carne. La acest moment soluția găsită a fost sacrificarea a jumătate dintre puii ieșiți din găoace și este doar o chestiune de timp până când această parctică a industriei de profil să ajungă în atenția publicului. Deși anumite metode de sacrificare sunt considerate ”umane” ele nu vor fi foarte ușor acceptate de către consumatori. Un astfel de exemplu este metoda  “măcinării”, care constă în trecerea puișorilor vii printr-un fel de râșniță. Și chiar dacă metoda conduce la moarte în mai puțin de o secundă, și implică mai puțină suferință decât metoda folosirii dioxidului de carbon (de asemenea, considerată ca o tehnică umană de sacrificare), ea va lăsa în mintea oamenilor imagini demne de filmele de groază.

Anumite companii din industrie au intrat deja în acțiune. În septembrie 2014, gigantul Unilever, producător de bunuri alimentare și de produse de îngrijire personală, și un achizitor important de ouă, a decis ca cel puțin în cazul unor mărci importante din portofoliul companiei, cum ar fi Hellmann (maioneză), să colaboreze cu alți actori din industria avicolă și cu organizațiile ce au ca obiectiv bunăstarea animalelor pentru a opri sacrificarea puilor de o zi. În ideea îmbunătățirii bunăstării animalelor din lanțul de aprovizionare, compania s-a angajat să furnizeze sprijin financiar pentru a promova adoptarea la nivel de industrie a identificării genului puiului încă din ou (alias a determinării ”sexului” oului). Tehnologia care permite ca ouăle ce conțin pui-masculi să fie identificate și distruse înainte ca percepția durerii să debuteze, există deja, dar necesită dezvoltarea sa în continuare pentru a atinge viabilitatea comercială. Furnizorii și comercianții cu amănuntul de carne de pui și ouă vor trebui să ia în considerare întregul lanț de producție în cazul în care doresc să facă față pe termen lung viitoarelor critici ale consumatorilor.Avocații bunăstării animalelor arată că ”este clar și simplu: dacă suferința poate fi prevenită, atunci ar trebui să fie prevenită”.

 

Prețul – cheia în îmbunătățirea bunăstării animalelor

 

Există, totuși, un revers al medaliei, de care industria este cât se poate de conștientă: costul. Asociația Crescătorilor de Pui de Carne din Queensland a declarat la începutul acestui an că membrii săi au fost fericiți să se conformeze cerințelor supermarketurilor australiene care doresc să-și facă lanțurile lor de aprovizionare mai prietenoase în raport cu bunăstarea animalelor, atâta timp cât costurile suplimentare necesare implementării respectivelor măsuri de îmbunătățire au fost compensate în mod adecvat, costuri care s-au ridicat la 0,10-0,20 AUD (dolari australieni) per pasăre.

În Marea Britanie, un alt bastion al apărătorilor bunăstării animalelor, al cincilea retailer al țării ca mărime, The Co-operative, a fost surprins în primăvara acestui an făcând o întoarcere de 180˚ pe această temă, atunci când a permis furnizorilor săi pentru propria marcă privată de a crește densitatea puilor de carne de la 30 kg la 34 kg pe metru pătrat. În consecință, asociația Compassion in World Farming (CiWF) și-a retras imediat de certificatul de bune practici pentru creșterea puilor ce furnizează carnea de pasăre vândută în magazinele rețelei, exprimându-și totodată în mod public dezamăgirea. Într-adevăr, aceasta este o mișcare surprinzătoare pentru o companie care a fost în mod tradițional chiar în prima linie a respectării eticii în comerțul cu amănuntul cu produse alimentare. The Co-op a recunoscut deschis că menținerea unor prețuri competitive a fost motivul din spatele acestui pas de controversat.

În același timp, rivalii The Co-op, lanțurile de supermarketuri Sainsbury, Marks & Spencer și Waitrose sunt foarte aproape de a primi certificatul de bune practici din partea CiWF.

Carrefour România testează sistemul biometric de plată
Autor: Mircea Demeter  /   miercuri, 13 martie 2019

Potrivit unei informări a retailerului francez, Carrefour România a anunțat că testează un nou sistem de plăți biometrice în supermarketul Skanska din București.   Sistemul de plăți a fost instalat la contoarele de check-out convenționale și self-service, în luna februarie a acestui an. Proiectul face parte din obiectivele...

ESM: Kaufland România a lansat primul card de loialitate
Autor: Mircea Demeter  /   luni, 18 februarie 2019

Publicația de circulație europeană European Supermarket Magazine anunță că retailerul Kaufland România a lansat primul program de loialitate, care va recompensa clienții fideli cu reduceri substanțiale, puncte de loialitate și alte beneficii.   În viitor, distribuitorul intenționează să introducă promoții personalizate...